Hur påverkade andra världskriget forskningen?

Jag undrar hur andra världskriget påverkade medicinsk och teknologisk forskning? Krig driver ju på en viss typ av innovation, men samtidigt förlorade Europa många forskare som dog i kriget eller förintelsen eller lyckades fly utomlands. Till nazisternas grymhet hörde också att de utförde medicinska experiment på människor. Vad innebar detta för europeisk forskning sammantaget? Hur påverkades USA av ett inflöde av europeiska forskare? Och gjordes det alls några vetenskapliga upptäckter i det tredje rikets hemska medicinska experiment? /Douglas Nyberg

Trinity Test-bomben, ”The gadget”, placerades på toppen av ett 30 meter högt torn. Provsprängningen den 16 juli 1945 i New Mexico var första gången som USA detonerade en atombomb. Bombens kärna bestod av plutonium och beryllium i en urancylinder.
Bild: TT-bild

Svar av Karl Grandin, professor och föreståndare för Centrum för vetenskapshistoria vid Kungl. Vetenskapsakademien

Redan innan andra världskriget bröt ut hade USA tagit över ledartröjan vad det gäller forskning på de flesta områden. Detta kom att accentueras ännu mer av den krigsrelaterade forskningen, från radar till atombomber, som initierades på grund av kriget.

Vetenskap uppbärs av människor och flera mycket duktiga forskare som tvingades fly från Europa till USA undan nazisterna gjorde betydande forskningsinsatser i sitt nya land. Intressant att notera är att det påtvingade uppbrottet för flera innebar att de även valde eller tvingades byta forskningsområde. Flera fysiker kom till exempel att börja intressera sig för medicinens grundläggande frågor, och med sina fysikaliska tekniker inledde de arbetet med det som skulle komma att bli det viktiga ämnet molekylärbiologi.

Det finns många kända namn på listan över forskare som flydde till USA, däribland Albert Einstein, Enrico Fermi och mer än 15 andra Nobelpristagare. Majoriteten av dem var av judisk börd, men inte alla. Flera av fysikerna som flytt kom att arbeta i Manhattan-projekten, som framställde atombomberna som användes mot Japan i krigets slutskede, men som i första hand motiverades av att komma före Hitlers fysiker i att göra en atombomb.

Som en av de som flydde beskrivit så hade han inte kunnat utveckla sin forskning i Europa, även om han inte tvingats fly på grund av andra världskriget. De mycket större resurserna i USA var avgörande för utvecklingen på många områden.

Vad gäller möjliga vetenskapliga poänger med de avskyvärda medicinska experimenten är dessa obefintliga, skulle jag vilja påstå. En bok som kom ut vid det senaste sekelskiftet har den talande titeln Hitler’s gift: The true story of the scientists expelled by the Nazi regime.