Här på jorden bildas diamanter ungefär 150 kilometer under markytan.

Bild:
Istock

Det bildas diamanter i solsystemets ytterkant

Publicerad:

2017-10-19

En tysk-amerikansk forskargrupp har utvecklat ett sätt att undersöka vad som händer inuti solsystemets yttersta jätteplaneter – Uranus och Neptunus. De består av en fast kärna som till stor del omges av vatten, ammoniak och kolväten som metan. Det skiljer dem från gasjättarna Jupiter och Saturnus, som främst är uppbyggda av väte.

För att efterlikna samma höga tryck och temperatur som råder tio kilometer ned i Uranus och Neptunus har forskarna skickat chockvågor genom ett material uppbyggt av kolväten. De såg då att kolatomerna skiljs från vätet och bildar små mikroskopiska diamanter.

Den här processen påverkar hur ämnen transporteras mellan de dolda skikten inuti Uranus och Neptunus. Diamanterna kan sjunka djupare ned medan vätet stiger uppåt mot högre lager.

Källa: Nature astronomy