Vi och våra 925 partners behandlar din personliga data, som t.ex. ditt IP-nummer, och använder teknologi såsom cookies för att lagra och få tillgång till information på din enhet för att kunna tillhandahålla personliga annonser och innehåll, annons- och innehållsmätning, åskådarinsikter och produktutveckling. Du kan själv välja vilka som får använda din data och i vilka syften.
Med din tillåtelse skulle vi även vilja:
Samla in information om din geografiska plats som kan ha en noggrannhet på upp till flera meter
Identifiera din enhet genom att aktivt skanna den för specifika kännetecken (fingeravtryck)
Ta reda på mer om hur dina personliga uppgifter behandlas och ställ in dina preferenser i detaljsektionen. Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke när som helst från cookie-förklaringen.
Vi använder enhetsidentifierare för att anpassa innehållet och annonserna till användarna, tillhandahålla funktioner för sociala medier och analysera vår trafik. Vi vidarebefordrar även sådana identifierare och annan information från din enhet till de sociala medier och annons- och analysföretag som vi samarbetar med. Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster.
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, såsom sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
TiPMix [x2]Registers which server-cluster is serving the visitor. This is used in context with load balancing, in order to optimize user experience.
Maximal lagringstid: SessionTyp: HTTP-cookie
x-ms-routing-name [x2]Registers which server-cluster is serving the visitor. This is used in context with load balancing, in order to optimize user experience.
sc_anonymous_idUsed in context with the 3D-view-function on the website.
Maximal lagringstid: 10 årTyp: HTTP-cookie
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan t.ex. vara föredraget språk eller regionen du befinner dig i.
AcastLangThis cookie is used to determine the preferred language of the visitor and sets the language accordingly on the website, if possible.
Maximal lagringstid: BeständigTyp: Lokal HTML-lagring
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatser genom att samla och rapportera in information anonymt.
En del av de uppgifter som samlas in av denna leverantör är avsedda för personalisering och mätning av annonseringseffektivitet.
_gaGoogle analytics, _ga används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen
Maximal lagringstid: 2 årTyp: HTTP-cookie
_ga_#Used by Google Analytics to collect data on the number of times a user has visited the website as well as dates for the first and most recent visit.
Maximal lagringstid: 2 årTyp: HTTP-cookie
_gatUsed by Google Analytics to throttle request rate
Maximal lagringstid: 1 dagTyp: HTTP-cookie
_gidGoogle analytics, _gid används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen
Maximal lagringstid: 1 dagTyp: HTTP-cookie
collectUsed to send data to Google Analytics about the visitor's device and behavior. Tracks the visitor across devices and marketing channels.
_pk_id#Collects statistics on the user's visits to the website, such as the number of visits, average time spent on the website and what pages have been read.
Maximal lagringstid: 1 årTyp: HTTP-cookie
_pk_ses#Used by Piwik Analytics Platform to track page requests from the visitor during the session.
number(#)Used to track user’s interaction with embedded content.
Maximal lagringstid: SessionTyp: Lokal HTML-lagring
Cookies för marknadsföring används för att spåra besökare på webbplatser. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare, och därmed mer värdefull för utgivare och tredjepartsannonsörer.
En del av de uppgifter som samlas in av denna leverantör är avsedda för personalisering och mätning av annonseringseffektivitet.
goog:cached:topicsVäntande
Maximal lagringstid: BeständigTyp: Lokal HTML-lagring
_gcl_auUsed by Google AdSense for experimenting with advertisement efficiency across websites using their services.
Maximal lagringstid: 3 månaderTyp: HTTP-cookie
NIDVäntande
Maximal lagringstid: 6 månaderTyp: HTTP-cookie
google_adsense_settingsUsed by Google AdSense for experimenting with advertisement efficiency across websites using their services.
Maximal lagringstid: BeständigTyp: Lokal HTML-lagring
pagead/gen_204Collects data on visitor behaviour from multiple websites, in order to present more relevant advertisement - This also allows the website to limit the number of times that they are shown the same advertisement.
Maximal lagringstid: SessionTyp: Pixelspårare
csiCollects data on visitors' preferences and behaviour on the website - This information is used make content and advertisement more relevant to the specific visitor.
_mtruidUsed by the website to gather information on the user’s behavior, preferences and personal data – This information is sent to a third-party marketing and analysis service, for optimization of the website’s advertisement, analysis and general traffic.
Maximal lagringstid: 13 månaderTyp: HTTP-cookie
mtr_pRegisters a unique ID that identifies the user's device during return visits across websites that use the same ad network. The ID is used to allow targeted ads.
Maximal lagringstid: BeständigTyp: Lokal HTML-lagring
mtr_vCollects visitor data related to the user's visits to the website, such as the number of visits, average time spent on the website and what pages have been loaded, with the purpose of displaying targeted ads.
Maximal lagringstid: SessionTyp: Lokal HTML-lagring
__tea_cache_first_#Used by the social networking service, TikTok, for tracking the use of embedded services.
Maximal lagringstid: BeständigTyp: Lokal HTML-lagring
__tea_cache_tokens_#Väntande
Maximal lagringstid: BeständigTyp: Lokal HTML-lagring
__tea_sdk_ab_version_#Collects data on visitors' preferences and behaviour on the website - This information is used make content and advertisement more relevant to the specific visitor.
Maximal lagringstid: BeständigTyp: Lokal HTML-lagring
__tea_session_id_#Used by the social networking service, TikTok, for tracking the use of embedded services.
Maximal lagringstid: SessionTyp: Lokal HTML-lagring
HYBRID_SLARDAR_WEBtiktok_pns_web_runtimeUsed by the social networking service, TikTok, for tracking the use of embedded services.
Maximal lagringstid: BeständigTyp: Lokal HTML-lagring
msTokenUsed by the social networking service, TikTok, for tracking the use of embedded services.
Maximal lagringstid: SessionTyp: Lokal HTML-lagring
PUMBAA_FREQUsed by the social networking service, TikTok, for tracking the use of embedded services.
Maximal lagringstid: BeständigTyp: Lokal HTML-lagring
SLARDARtiktok_web_embedUsed by the social networking service, TikTok, for tracking the use of embedded services.
Maximal lagringstid: BeständigTyp: Lokal HTML-lagring
SLARDARwebmssdkUsed by the social networking service, TikTok, for tracking the use of embedded services.
Maximal lagringstid: BeständigTyp: Lokal HTML-lagring
xmsiUsed by the social networking service, TikTok, for tracking the use of embedded services.
Maximal lagringstid: BeständigTyp: Lokal HTML-lagring
xmstUsed by the social networking service, TikTok, for tracking the use of embedded services.
Maximal lagringstid: BeständigTyp: Lokal HTML-lagring
msToken [x2]Collects visitor data related to the user's visits to the website, such as the number of visits, average time spent on the website and what pages have been loaded, with the purpose of displaying targeted ads.
Maximal lagringstid: 10 dagarTyp: HTTP-cookie
Oklassificerade cookies är cookies som håller på att klassificeras tillsammans med utfärdarna av enskilda cookies.
Lista över domäner som du ger samtycke till: [#BULK_CONSENT_DOMAINS#]
Cookie-deklaration uppdaterades senast 3/24/25 av Cookiebot
Om reklaminställningar
Vi och våra 925 samarbetspartners inom reklam bearbetar dina personuppgifter med hjälp av teknologier som cookies för att leverera reklam, analysera vår trafik och skapa anpassade upplevelser för dig. Du har möjlighet att välja vilka som får använda dina uppgifter och i vilket syfte.
Vissa partners ber inte om samtycke för att behandla dina data. Istället förlitar de sig på berättigade affärsintressen. Läs vår partnerlista för att se de syften som de tror att de har ett berättigat intresse för och hur du kan invända.
Mer information om hur dina personuppgifter behandlas och dina inställningar ställs in finns nedan.
Du kan ställa in dina samtyckespreferenser och avgöra hur du vill att dina uppgifter ska användas baserat på ändamålen nedan. Varje ändamål har en beskrivning så att du vet hur vi och våra partners använder dina uppgifter. Du kan invända mot databehandling med berättigat intresse per syfte.
Cookies, enhets- eller liknande onlineidentifierare (t.ex. inloggningsbaserade identifierare, slumpmässigt tilldelade identifierare, nätverksbaserade identifierare) tillsammans med annan information (t.ex. typ av webbläsare och information, språk, skärmstorlek, teknik som stöds osv.) kan lagras eller läsas på din enhet så att din enhet blir igenkänd varje gång den ansluter till en app eller till en webbplats, för ett eller flera av de ändamål som beskrivs här.
Exempel:
De flesta ändamål som beskrivs i detta meddelande är beroende av lagring eller åtkomst till information från din enhet när du använder en app eller besöker en webbplats. Till exempel kan en leverantör eller utgivare behöva lagra en cookie på din enhet vid ditt första besök på en webbplats för att kunna känna igen din enhet under dina kommande besök (genom att hämta information från denna cookie varje gång).
Leverantör 712
Reklam som presenteras för dig i den här tjänsten kan baseras på begränsade data, såsom webbplatsen eller appen du använder, din icke-exakta plats, din enhetstyp eller det innehåll du interagerar med (till exempel för att begränsa antalet gånger en annons visas för dig).
Exempel:
En biltillverkare vill, efter kontorstid, marknadsföra sina elbilar till användare som är miljömedvetna och som bor i en stad,. Reklamen visas på en sida med relaterat innehåll (till exempel en artikel om klimatförändringsåtgärder) efter kl. 18.30, för användare vars icke-exakta plats tyder på att de befinner sig i ett tätortsområde.
En stor producent av akvarellfärger vill genomföra en reklamkampanj online för sitt senaste akvarellsortiment. De vill diversifiera sin målgrupp för att nå så många amatörer och professionella konstnärer som möjligt och även undvika att visa annonsen bredvid felaktigt innehåll (till exempel artiklar om hur man målar sitt hus). Antalet gånger som annonsen har visats för dig detekteras och begränsas, för att undvika att den visas för ofta.
Leverantör 665
Information om din aktivitet i den här tjänsten (t.ex. formulär du skickar in, innehåll du tittar på) kan lagras och kombineras med annan information om dig (t.ex. information från din tidigare aktivitet i den här tjänsten och på andra webbplatser eller appar) eller liknande användare. Informationen används sedan för att skapa eller förbättra en profil om dig (som kan omfatta möjliga intressen och surfvanor). Denna och andra enheter kan (även senare) använda din profil för att visa reklam som verkar mer relevant baserat på dina eventuella intressen.
Exempel:
Om du läser flera artiklar om vilka cykeltillbehör det är bäst att köpa, kan denna information användas för att skapa en profil om ditt intresse för cykeltillbehör. En sådan profil kan användas eller förbättras senare, på samma eller en annan webbplats eller app, för att visa dig reklam för ett visst cykeltillbehörsmärke. Om du också tittar på en konfigurator för ett fordon på en webbplats för en tillverkare av lyxbilar, kan denna information kombineras med ditt intresse för cyklar för att finslipa din profil och göra ett antagande om att du är intresserad av lyxutrustning för din cykel.
Ett klädföretag vill marknadsföra sin nya kollektion av exklusiva barnkläder. Klädföretaget kontaktar en byrå som jobbar med klienter som i sin tur har välbärgade kunder (t.ex. exklusiva stormarknader). De ber byrån att skapa profiler med unga föräldrar eller par som kan antas ha hög inkomst och nyligen fått barn, så att dessa senare kan användas för att visa reklam på appar som tillhör samarbetspartner, baserat på dessa profiler.
Leverantör 533
Reklam som presenteras för dig på denna tjänst kan baseras på dina annonsprofiler, vilket kan återspegla din aktivitet i denna tjänst eller på andra webbplatser eller appar (som de formulär du skickar in, innehåll du tittar på), möjliga intressen och surfvanor.
Exempel:
En onlineåterförsäljare vill göra reklam för en rea på löparskor. Återförsäljaren vill rikta reklam till användare som tidigare tittat på löparskor på återförsäljarens mobilapp. Spårningstekniker kan användas för att identifiera att du tidigare har använt mobilappen för att söka efter löparskor och för att visa dig motsvarande annons i appen.
En profil som skapats för personaliserad reklam efter att en person har sökt efter cykeltillbehör på en webbplats, kan användas för att visa relevant reklam för cykeltillbehör på en mobilapp från en annan organisation.
Leverantör 530
Information om din aktivitet i den här tjänsten (t.ex. formulär du skickar in, annat än reklaminnehåll som du tittar på) kan lagras och kombineras med annan information om dig (t.ex. information från din tidigare aktivitet i den här tjänsten eller på andra webbplatser eller appar) eller liknande användare. Informationen används sedan för att skapa eller förbättra en profil om dig (som till exempel kan omfatta tänkbara intressen och surfvanor). Din profil kan (även senare) användas för att visa innehåll som verkar mer relevant baserat på dina tänkbara intressen, till exempel genom att anpassa en ordning för hur innehåll visas för dig, så att det blir ännu enklare för dig att hitta innehåll som matchar dina intressen.
Exempel:
Du läser flera artiklar om hur man bygger en trädkoja på en social medieplattform. Denna information kan läggas till i en profil för att markera ditt intresse för innehåll som är relaterat till utomhusaktiviteter samt gör-det-själv-guider (med syfte att tillåta personanpassning av innehåll, så att du till exempel får se fler blogginlägg och artiklar om trädkojor och timmerstugor i framtiden).
Du har tittat på tre videor om rymdutforskning i olika tv-appar. En nyhetsplattform du inte haft någon kontakt med kan då skapa en profil som markerar rymdutforskning som ett möjligt intresseämne för andra videos.
Leverantör 236
Innehåll som visas för dig på denna tjänst kan baseras på dina profiler för innehållsanpassning, vilket kan återspegla din aktivitet i denna eller andra tjänster (till exempel de formulär du skickar in, innehåll du tittar på), möjliga intressen och surfbeteenden. Profilerna kan användas bland annat för att anpassa ordningen för hur innehåll visas för dig, så att det är ännu lättare för dig att hitta innehåll (annat än reklam) som matchar dina intressen.
Exempel:
Du läser artiklar om vegetarisk mat på en social medieplattform och använder sedan ett oberoende företags matlagningsapp. Profilen som skapats om dig på den sociala medieplattformen kommer att användas för att presentera vegetariska recept på välkomstskärmen i matlagningsappen.
Du har tittat på tre videor om rodd på olika webbplatser. En oberoende videodelningsplattform kommer att rekommendera fem andra videor om rodd som kan vara av intresse för dig när du använder din tv-app, baserat på en profil som skapats om dig när du besökte de olika webbplatserna för att titta på onlinevideor.
Leverantör 210
Information om vilken reklam som visas för dig och hur du interagerar med den kan användas för att avgöra hur bra en annons har fungerat för dig eller andra användare och om målen för reklamen uppnåddes. Till exempel huruvida du såg en annons, om du klickade på den, om det fick dig att köpa en produkt eller besöka en webbplats osv. Detta är till stor hjälp för att förstå reklamkampanjernas relevans.
Exempel:
På en utgivares webbplats har du klickat på en annons som gäller en onlinebutiks Black Friday-rabatt, och sedan köpt en produkt. Ditt klick kommer att länkas till detta köp. Din och andra användares interaktion kommer att mätas för att veta hur många av klicken på annonsen som ledde till ett köp.
I en utgivares app är du en av väldigt få som har klickat på en onlinebutiks annons om en rabatt i samband med International Appreciation Day. Utgivaren vill ha rapporter för att förstå hur ofta en specifik annonsplacering i appen, och särskilt annonsen som rör International Appreciation Day, har visats för dig eller andra användare eller hur ofta du eller de har klickat på den, för att hjälpa utgivaren och utgivarens partner (t.ex. byråer) att optimera annonsplaceringar.
Leverantör 773
Information om vilket innehåll som visas för dig och hur du interagerar med det kan användas för att avgöra om innehållet (annat än reklam) t.ex. nådde sin avsedda målgrupp och matchade dina intressen. Till exempel om du läser en artikel, tittar på en video, lyssnar på en poddsändning eller tittar på en produktbeskrivning, hur lång tid du tillbringade i den här tjänsten och de webbsidor du besöker osv. Detta är till stor hjälp för att förstå relevansen av innehåll (annat än reklam) som visas för dig.
Exempel:
Du har läst ett blogginlägg om vandring på en utgivares mobilapp och följt en länk till ett rekommenderat och relaterat inlägg. Dina interaktioner kommer att registreras och visar att det första vandringsinlägget var användbart för dig och att det lyckades intressera dig för det relaterade inlägget. Detta kommer att mätas för att veta om man ska skapa fler inlägg om vandring i framtiden och var man ska placera dem på startskärmen i mobilappen.
Du fick se en video om modetrender, men du och flera andra användare slutade titta efter 30 sekunder. Denna information används sedan för att utvärdera rätt längd på framtida videor om modetrender.
Leverantör 384
Rapporter kan genereras baserat på kombinationen av datauppsättningar (som användarprofiler, statistik, marknadsundersökningar, analysdata) avseende dina och andra användares interaktioner med reklaminnehåll eller annat än reklaminnehåll, för att identifiera vanliga egenskaper (till exempel för att bestämma vilka målgrupper som är mer mottagliga för en annonskampanj eller för visst innehåll).
Exempel:
Ägaren till en onlinebokhandel vill ha kommersiell rapportering som visar andelen besökare som besökte och lämnade bokhandelns webbplats utan att köpa något, eller som tittade på och köpte månadens kändissjälvbiografi, liksom medelåldern och fördelningen av män/kvinnor i varje kategori. Uppgifter som rör din navigering på webbplatsen och dina personliga egenskaper används sedan och kombineras med andra sådana uppgifter för att ta fram denna statistik.
En annonsör vill få bättre förståelse för vilken typ av publik som interagerar med annonsörens annonser. Annonsören uppmanar ett forskningsinstitut att jämföra egenskaperna hos användare som interagerade med annonsen med typiska attribut hos användare av liknande plattformar, över olika enheter. Denna jämförelse visar annonsören att annonspubliken huvudsakligen får tillgång till annonserna via mobila enheter och sannolikt befinner sig i åldersintervallet 45–60 år.
Leverantör 483
Information om din aktivitet i denna tjänst, såsom din interaktion med annonser eller innehåll, kan vara till stor hjälp för att förbättra produkter och tjänster och för att skapa nya produkter och tjänster baserat på användarinteraktioner, typ av publik osv. Detta specifika ändamål omfattar inte utveckling eller förbättring av användarprofiler och identifierare.
Exempel:
En teknikplattform som arbetar med en leverantör av sociala medier märker en ökning i antalet användare av mobilappar och ser baserat på deras profiler att många av dem ansluter via mobila anslutningar. Plattformen använder en ny teknik för att leverera annonser som är formaterade för mobila enheter och som har låg bandbredd, för att förbättra deras prestanda.
En annonsör letar efter ett sätt att visa annonser på en ny typ av konsumentenhet. Annonsören samlar in information om hur användare interagerar med denna nya typ av enhet för att avgöra om annonsören kan bygga en ny mekanism för att visa reklam på denna typ av enhet.
Leverantör 575
Innehåll som visas för dig på den här tjänsten kan baseras på begränsade data, såsom webbplatsen eller appen du använder, din exakta plats, din enhetstyp eller vilket innehåll du interagerar (eller har interagerat) med (till exempel för att begränsa antalet gånger en annons visas för dig).
Exempel:
En resetidning har publicerat en artikel på sin webbplats om de nya onlinekurser som en språkskola erbjuder, för att förbättra reseupplevelser utomlands. Skolans blogginlägg infogas direkt längst ner på sidan och väljs utifrån din icke-exakta plats (till exempel blogginlägg som förklarar kursplanen för andra språk än språket i det land där du befinner dig).
En mobilapp för sportnyheter har startat en ny sida med artiklar som rapporterar om de senaste fotbollsmatcherna. Varje artikel innehåller videor från en separat streamingplattform som visar höjdpunkterna i varje match. Om du snabbspolar en video kan denna information användas för att välja en kortare video att spela upp härnäst.
Leverantör 144
Speciella syften3
Dina uppgifter kan användas för att övervaka och förhindra ovanliga och eventuellt bedrägliga aktiviteter (t.ex. avseende reklam, annonsklick från robotar) och säkerställa att system och processer fungerar korrekt och säkert. De kan också användas för att korrigera eventuella problem som du, utgivaren eller annonsören kan stöta på i leveransen av innehåll och annonser och i din interaktion med dem.
Exempel:
En reklamförmedlare levererar annonser från olika annonsörer till sitt nätverk av partnerwebbplatser. Reklamförmedlaren märker en stor ökning av klick på annonser som rör en annonsör och använder data om källan till klicken för att fastställa att 80 % av alla klick kommer från robotar snarare än personer.
Viss information (t.ex. en IP-adress eller en enhets kapacitet) används för att säkerställa innehållets eller reklamens tekniska kompatibilitet och för att underlätta överföringen av innehållet eller annonsen till din enhet.
Exempel:
Om du klickar på en länk i en artikel skickas du normalt till en annan sida eller del av artikeln. För att uppnå detta 1) skickar din webbläsare en begäran till en server som är länkad till webbplatsen, 2) svarar servern (”här är artikeln du bad om”), med hjälp av teknisk information som automatiskt ingår i begäran som skickas av din enhet, för att korrekt visa informationen/bilderna som är en del av artikeln du begärde. Tekniskt sett är sådant informationsutbyte nödvändigt för att leverera det innehåll som visas på din skärm.
De inställningar du gör för de ändamål och enheter som anges i detta meddelande sparas och görs tillgängliga för de aktuella enheterna i form av digitala signaler (t.ex. en teckensträng). Detta är nödvändigt för att leverera denna tjänst och säkerställa att de aktuella enheterna respekterar dina val.
Exempel:
När du besöker en webbplats och erbjuds att samtycka eller inte samtycka till användningen av profiler för personanpassad reklam så sparas ditt val och görs tillgängligt för reklamleverantörer, så att reklam som presenteras för dig följer dina preferenser.
Visa de aktiva funktioner som krävs för hantering av privat information, och välj separat särskilda funktioner.
Funktionalitet3
Information om din aktivitet på den här tjänsten kan matchas och kombineras med annan information om dig och kommer från olika källor (till exempel din aktivitet på en separat onlinetjänst, din användning av ett lojalitetskort i butik eller dina svar på en undersökning), till stöd för de ändamål som förklaras i detta meddelande.
Till stöd för de ändamål som beskrivs i detta meddelande kan din enhet anses som att den sannolikt är kopplad till andra enheter som tillhör dig eller ditt hushåll (till exempel för att du är inloggad i samma tjänst på både din telefon och din dator, eller för att du kan använda samma internetanslutning på båda enheterna).
Din enhet kan särskiljas från andra enheter baserat på information som funktionen automatiskt skickar vid åtkomst till internet (till exempel IP-adressen för din internetanslutning eller vilken typ av webbläsare du använder) till stöd för de ändamål som anges i detta meddelande.
Med ditt samtycke kan din exakta plats (inom en radie på mindre än 500 meter) användas för att stödja de ändamål som beskrivs i detta meddelande.
Med ditt samtycke kan vissa egenskaper som är specifika för din enhet begäras och användas för att skilja den från andra enheter (t.ex. installerade teckensnitt eller plugin-program, upplösningen på din skärm) till stöd för de ändamål som beskrivs i detta meddelande.
De partners vi arbetar med finns nedan. Expandera var och en för att se hur de behandlar dina data. Du kan invända mot databehandling med berättigat intresse per leverantör.
Vissa av våra partners arbetar med oss via Google. Expandera var och en nedan för att se deras integritetspolicyer och hur de behandlar dina uppgifter.
Lagra och/eller få åtkomst till information på en enhet
Använda begränsade data för att välja reklam
Om
Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.
Lagen säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är absolut nödvändiga för att kunna använda den här webbplatsen. För alla andra ändamål krävs ditt medgivande.
Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies placeras ut av tredjepartstjänster som visas på våra sidor.
Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.
Läs mer i vår sekretesspolicy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar personuppgifter.
Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.
Växande plastberg. Ungefär hälften av allt plastavfall som slängs i Sverige forslas till Swerec i småländska Bredaryd.
”Behandla plasten som guld”
Plast är lätt, billigt och kan formas till nästan vad som helst. Plastmaterial kan dessutom återvinnas gång på gång. Men det lyckas vi inte med i dag. Ny forskning visar hur det skulle kunna gå till.
Balar med plastförpackningar tornar upp sig så långt ögat kan se. Till plastsorteringsföretaget Swerec i småländska Bredaryd forslas omkring hälften av all plast som svenskarna slänger i återvinningen. Det är påsar, burkar och lock – men också sådant som inte hör hemma bland förpackningarna. Ur en av balarna hänger en trasig foppatoffel. Ur en annan tittar några galgar och en gul leksaksbil fram.
– Bromsskivor och bildäck är vanligt, vi hittar sexleksaker, men äckligast är döda djur. En gång låg det en älg i en av balarna, säger produktionsteknikern Nellie Dimiraca.
En kemisk återvinning. I stället för att smälta ner plasten kan den återvinnas kemiskt. Plasten värms då upp till så hög temperatur att de långa molekylkedjorna bryts ner till kortare segment. Dessa kan sättas ihop till ny plast, med samma kvalitet som den ursprungliga. En nackdel är att det krävs mycket energi. Bild: Johan Jarnestad
Hennes jobb är att se till att all plast som kommer hit sorteras, tvättas och strimlas så att den kan smältas om till ny plast. Upp till elva ton varje timme, dygnet runt, fem dagar i veckan, skopar hjullastarna ner plasten i en stor containerliknande behållare. Därifrån leds plastskräpet genom ett virrvarr av transportband och delas upp i olika plastsorter. Men – ska det visa sig – det är långt ifrån allt plastskräp som kan förvandlas till ny plast.
Det är omöjligt att föreställa sig det moderna samhället utan plast. Den årliga världsproduktionen uppgick 2016 till 335 miljoner ton; till 2050 förväntas den öka till 500 miljoner ton. Att materialet är både billigt och lätt, hållbart och formbart gör att det letar sig in i allt fler produkter. Plast kan göra nytta. Armerad plast kan till exempel göra bilar och flygplan lättare så att de släpper ut mindre koldioxid. Plastförpackningar skyddar och ökar matens hållbarhet och minskar därmed svinnet. Engångsmateriel av plast hindrar bakteriespridning inom vården. Men allt mer plast används också i sugrör, muggar och förpackningar som kanske bara används några minuter innan de slängs.
Nellie Dimiraca är produktionstekniker på Swerec och önskar att fler såg värdet av att använda återvunnen plast.
Och vi är dåliga på att ta hand om plasten. Enligt en studie i Science Advances hade världen producerat sammanlagt 6 300 miljoner ton plastskräp fram till 2015. Av det skräpet hade bara knappt 10 procent återvunnits. Lika mycket hade eldats upp. Resten, 80 procent, har lagts på soptippar eller spridits i naturen, där plasten bryts ner väldigt långsamt. Varje år hamnar åtta miljoner ton plastavfall i haven. Avfallsproblemen har gjort att flera länder infört eller planerar att införa förbud mot produkter som plastpåsar, plastsugrör och engångsbestick av plast.
I Sverige pågår en utredning om hur vi kan minska plastens negativa miljöaspekter. Utredningen, som ska bli klar i december, leds av Åsa Stenmarck, avfallsexpert på Svenska miljöinstitutet, IVL. Hon säger att plast är ett fantastiskt material som bör värdesättas därefter.
– Vi använder plast i allt möjligt för att det är så enkelt och billigt, men vi borde behandla det som guld. Då skulle ingen slänga det i havet, säger hon.
För att få bukt med plastavfallet gäller det att börja redan i designfasen. En produkt som inte enkelt kan tas isär är svår att återvinna. Ett av kraven i EU-kommissionens plaststrategi, som lades fram i början av året, är att senast 2030 ska alla nya förpackningar som säljs inom EU kunna återanvändas eller återvinnas på ett kostnadseffektivt sätt.
Men det räcker inte med att plasten ska kunna separeras från metaller och andra material.
Det handlar också om att kunna skilja plast från plast, för det vi kort och gott kallar för plast är en hel familj med mer än 30 olika plastsorter. För att ge plasten önskat utseende och rätt egenskaper tillsätts dessutom färgämnen, armering, fyllnadsmedel och mjukgörare. Vissa tillsatser, som flamskyddsmedel, gör att avfallet klassas som farligt.
Plasten passerar ett antal sorteringsstationer på sin väg genom återvinningsanläggningen i Bredaryd.
Hos Swerec i Bredaryd brottas Nellie Dimiraca dagligen med dessa problem. Medan hon vant kliver upp för ståltrapporna som leder in i anläggningen pekar hon till höger och vänster och förklarar hur sorteringen går till. Först sugs den lätta och sladdriga plasten upp genom ett stort rör. Den tyngre plasten åker vidare på bandet till en manuell grovsortering. Sedan tar maskinerna vid. För att skilja de olika plastsorterna åt används sensorer med infrarött ljus som har till uppgift att identifiera en viss plasttyp. När ”rätt” plastsort åker förbi får den en luftknuff ner i rätt behållare.
Plastens väg genom samhället. Ordet plast kommer av grekiska och betyder form- eller gjutbar. Det är ett samlingsnamn för en stor grupp material som består av en eller flera polymerer, som blandats med olika tillsatser. En polymer är en lång kedja av identiska mindre molekyler, så kallade monomerer. De flesta plaster är termoplaster som kan smältas ner och återvinnas flera gånger. En mindre andel, 5–10 procent, är härdplaster som inte kan smältas. Bild: Johan Jarnestad & Marie Alpman
Men här finns också en av svårigheterna. Sensorerna har svårt att upptäcka svart plast eftersom den absorberar ir-ljuset. Den svarta plasten swishar därför förbi sorteringsstationerna och hamnar i ”resthögen” som går till förbränning. Samma öde möter många förpackningar med stora etiketter i avvikande material eller som består av en plastsort men har en annan i locket.
Det har också blivit vanligare med förpackningar där många olika plastskikt bakas ihop till en enda plastfilm. Vissa fungerar då som mekaniskt skydd, medan andra hindrar syre från att förstöra maten i en livsmedelsförpackning. Flerskiktsplasten sparar vikt men är omöjlig att återvinna med dagens teknik. Förutom i matförpackningar är den vanlig i refillpåsar.
– Ta spolarvätska, säger Nellie Dimiraca närmast upprört. Dunkarna kunde vi ta hand om, men de nya refillpåsarna kan vi inte återvinna eftersom vi inte kan dra isär de olika plastlagren.
Leif Karlsson, vd på Swerec, konstaterar att marknaden för återvunnen plast är liten.
Efter sorteringen landar plasten i nio olika containrar. Den plast som går att smälta om tvättas och strimlas och packas i stora säckar. Men omkring hälften går till förbränning, eller energiåtervinning som det även kallas när plasten blir till el och värme.
– Vi skulle mycket hellre vilja att den återvanns, men det finns ingen marknad. Det är alldeles för få företag som använder återvunnet material, säger Swerecs vd, Leif Karlsson.
Rester av färger, tillsatser och andra plaster gör att den återvunna plasten har lägre kvalitet än nytillverkad. En annan bidragande orsak är att Kina, som tidigare importerade stora mängder, har infört strängare importregler.
– Det har gjort att marknaden kollapsade. Hela Europa är fullt av plastavfall, säger Leif Karlsson.
Hittills har vi bara talat om den plast som hamnar på en återvinningsstation, men faktum är att den största delen av hushållens plastavfall – omkring 60 procent – aldrig ens når återvinningen, utan slängs i soporna och eldas upp.
Samma sak gäller mycket av plasten från kommuner och industrin. Av alla de drygt 600 tusen ton plast som slängs i Sverige varje år är det bara 16 procent som blir ny plast, enligt en rapport om olika råvarors värdeminskning under användningscykeln, från konsultföretaget Material economics.
Resten går till förbränning vilket leder till stora värdeförluster. Enligt rapporten tappar plasten nästan 90 procent av sitt värde efter en användning.
Henrik Thunman på Chalmers i Göteborg utvecklar ny teknik för att återvinna plast.
Finns det då inga andra alternativ än att bränna upp plasten? På Chalmers tekniska högskola i Göteborg leder professor Henrik Thunman ett projekt som går ut på att bryta ner de långa molekylkedjorna till kortare segment. Dessa molekyler kan sedan sättas ihop igen till plast med samma kvalitet som den ursprungliga. Nedbrytning sker vid hög temperatur och gör det möjligt att återvinna plast som i dag är omöjlig att smälta om till ny plast.
– Vi har börjat med det värsta tänkbara, hackade bilar, och resultaten är över förväntan, säger Henrik Thunman.
Hela vintern har han och hans doktorander matat in tonvis med nedhackade plastrester från bilar i en förgasningskammare, som även används för forskningsprojekt vid Chalmers kraftcentral.
Knepet är att använda högre temperatur och noggrant styra gradtal, tid och katalysator. På så sätt går det att styra processen och få fram de önskvärda slutprodukterna. Med i projektet är även återvinningsföretaget Stena metall och plastproducenten Borealis i Stenungsund. Om allt faller väl ut ska en försöksanläggning kunna finnas på plats inom fem år.
Idén är inte ny och det finns redan flera företag som använder så kallad pyrolys för att bryta ner bland annat plast och bildäck.
– Problemet med pyrolys är att molekylkedjorna klipps av slumpmässigt och att bara en liten andel av materialet kan bli ny plast. Vår idé är att utveckla en bättre process där vi kan styra vad som kommer ut, säger Henrik Thunman.
Göran Finnveden, professor på KTH, vill ha miljöskatt på ny plast.
Men ska det bli fart på återvinningen måste det finnas en marknad. Göran Finnveden, professor i miljöstrategisk analys vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm, konstaterar att så länge oljan är billig och plasten inte betalar sin egen miljöpåverkan är det svårt att få återvinningen lönsam.
– Om vi köper olja för att elda i en panna måste vi betala både energiskatt och koldioxidskatt, men inte om vi först gör plast av oljan. Det behövs styrmedel som kräver och stöder återvinning och också miljöskatter på jungfrulig plast. Då kan man jobba med den tekniska utvecklingen och få ett bättre och mer avancerat återvinningssystem.
Plastprodukter skulle till exempel kunna förses med digitala koder som talar om vilken plast och vilka tillsatser de innehåller. Med bättre separerings- och reningsteknik skulle den återvunna plasten få högre kvalitet.
I Bredaryd anländer ännu en långtradare fullastad med plast från några av Sveriges alla återvinningsstationer. Leif Karlsson påminner om att återvinning fortfarande är en ung bransch.
– Det pågår mycket utveckling av ny teknik för utsortering, så i framtiden kommer vi att kunna ta vara på mycket mer.
”Bioplast” bäddar för missförstånd
Begreppet bioplast är förvirrande, eftersom det är oklart om det syftar på nedbrytbar plast (även kallad bionedbrytbar) eller på plast tillverkad av biobaserade material. Här reder vi ut begreppen.
Nedbrytbar plast
Ett välkänt problem med plast är att det tar mycket lång tid innan plasten bryts ner om den hamnar i naturen. På vägen bildas små fragment, så kallad mikroplast, som kan orsaka skador för en mängd olika organismer. Vissa plaster kallas för nedbrytbara, eller bionedbrytbara. Det innebär att de bryts ned vid storskalig, industriell kompostering. I naturen bryts de däremot ner långsamt och orsakar under tiden samma typ av skador som vanlig plast, konstaterar regeringens plastutredare, Åsa Stenmarck, i en delrapport som publicerades tidigare i år. Hon varnar för att begrepp som ”bioplast” och ”bionedbrytbar” riskerar att leda till ökad nedskräpning, eftersom människor kan tro att plasten förmultnar. Ett annat problem med nedbrytbar plast är att den sänker kvaliteten på den återvunna plasten om den läggs i plaståtervinningen.
Biobaserad plast
En biobaserad plast tillverkas av förnybara råvaror i stället för fossil olja. Den får exakt samma kemiska sammansättning som vanlig plast och bryts därför ner lika långsamt. På samma sätt som vanlig plast kan den specialbehandlas för att bli nedbrytbar och uppför sig även då som sin fossila motsvarighet. Fördelen med biobaserad plast är att den ger lägre klimatavtryck. I dag räcker det dock att blanda in endast en liten andel förnybara råvaror för att slutprodukten ska få kallas för biobaserad. Klimatnyttan kan därför variera mycket, beroende på hur stor eller liten den andelen är. I dagsläget finns ingen övre gräns för den tillåtna mängden fossil råvara i biobaserad plast, så länge det även ingår förnybar råvara.
På senare tid har företag som Lego och flera svenska livsmedelsföretag deklarerat att de kommer att gå över till biobaserad plast, men marknaden är fortfarande liten. Biobaserad plast står bara för omkring 1 procent av all såld plast. Den som säljs i dag är framför allt baserad på sockerrör och majs, alltså grödor som används som livsmedel.
Det pågår en stor utveckling av bioplast från icke-ätbara grödor. På Kungliga tekniska högskolan i Stockholm använder forskarna bland annat halm och alger som råvaror för att framställa plast. På institutionen för polymerteknologi visar professor Ulrika Edlund exempel på tunna, genomskinliga trådar baserade på ämnet algenat från brunalger. Hon drar i en av trådarna och visar att det krävs kraft för att dra isär den.
– Alger kan definitivt utmana fossila råvaror, säger hon.
Av Marie Alpman
Tre vanliga frågor om plast
Bild: Istock
Är det bättre att återvinna än att bränna plast?
Ja, för att tillverka ett kilo plast krävs två kilo olja. Bränns plasten får man bara tillbaka motsvarande ett kilo. Vid återvinning behålls motsvarande 1,7 kilo samtidigt som värdet på återvunnen plast är högre än bränslevärdet.
Bild: Istock
Är det vettigt ur miljösynpunkt att plasta in gurkor?
Gurka innehåller mycket vatten och direkt efter skörd börjar den att torka. Genom att plasta in gurkan håller den sig fräsch sex dagar längre än utan plast. Det bidrar till att färre gurkor kasseras och med tanke på att det går åt stora resurser under produktionen har plastfilmen en funktion. Frukt och grönt är det som slängs mest både i handeln och i hemmen.
Bild: Istock
Vilken kasse är den mest miljövänliga: plast, papper eller tyg?
Ur klimatsynpunkt är det inte så stor skillnad mellan en plastkasse och en papperskasse. Men frågan är komplex och olika livscykelanalyser ger olika svar beroende på hur man räknat. Ju fler gånger kassen återanvänds, desto lägre blir också miljöpåverkan.
En bomullskasse håller länge men kräver lång användning för att uppväga tillverkningen av bomull. Bästa rådet är att använda de kassar man har så många gånger som möjligt.
Källor: IFT, IVL, Karlstads universitet
Mejla gärna fler frågor om plast till fraga@fof.se