Ny bild av Vintergatan från 2018, baserad på mätningar från satelliten Gaia.

Den nya kartan över Vintergatan innehåller detaljerad information om 500 gånger fler stjärnor än den tidigare versionen.

ESA/Gaia/DPAC, A. Moitinho / A. F. Silva / M. Barros / C. Barata, University of Lisbon, Portugal; H. Savietto, Fork Research, Portugal.

Vintergatans karta uppdateras

2018-04-26

Det här är inte ett fotografi, utan en karta över det uppmätta ljuset från 1,7 miljarder stjärnor. Det är det största och mest noggranna kartläggningsprojektet för Vintergatan, med svenska forskare i flera nyckelroller. Kartan bygger på den nya uppsättning data som nu har gjorts tillgänglig från Gaia-projektet.

Många astronomer har ivrigt väntat på data från den nya Gaia-katalogen. Utöver ljusmätningar innehåller den positioner, rörelser och avstånd för en miljard av de stjärnor som har studerats. Det kan jämföras med två miljoner, i den första kartan som släpptes 2016. Nu har forskarna möjlighet att göra helt nya studier av vår galax och dess historia.