Ny radioblixt slår hål på hypotes

Publicerad:

2020-03-05

En av rymdens olösta gåtor är de korta pulser av stark radiostrålning som kallas radioblixtar. Ingen vet vad som ger upphov till dem. I några få fall har det gått att bestämma riktningen till källor som bara ger en enstaka radioblixt. Enbart en gång tidigare har forskare kunnat bestämma var en källa till upprepade radioblixtar finns. När man nu lyckades hitta ännu en plats där upprepade radioblixtar uppstått bjöd upptäckten på en ny överraskning.

Den nya serien av radioblixtar kom från ett stjärnbildande område i en av armarna i en spiralgalax på en halv miljard ljusårs avstånd. Området är mycket olikt det där den förra kända återkommande radioblixtkällan finns – i en dvärggalax. Det ställer hypoteserna om radioblixtarnas ursprung på ända.

Källa: Nature