Solens yta återgiven i gult, med ljusa fläckar och fjäderlika stråk.

Inga bilder har tidigare tagits från en plats så här nära solen. Vid pilen syns en ”lägereld”, ett solutbrott i miniformat. Jämför med cirkeln som visar jordens storlek i samma skala.

Solar Orbiter/EUI Team/ESA & NASA; CSL, IAS, MPS, PMOD/WRC, ROB, UCL/MSSL

Solens lägereldar syns i närbild

De nya bilderna från Solar Orbiter visar solen på närmare håll än någonsin tidigare. Här syns bland annat ”lägereldar”, solutbrott i miniatyr.

2020-08-12

Rymdsonden Solar Orbiter som sändes upp i februari har nu levererat de första närbilderna på solen från sin närmaste punkt i det första varvet, på halva avståndet jämfört med jorden.

– Kvaliteten är faktiskt helt fantastisk, säger solforskaren Jorrit Leenaarts på Stockholms universitet.

Och bättre blir det, för sonden befinner sig fortfarande i sin första fas, där instrumenten håller på att testas och kalibreras. Data är än så länge bara tillgängliga för forskare inom Solar Orbiter-samarbetet.

På bilderna syns bland annat små nanoflares, solutbrott i miniatyr, som forskarna har gett smeknamnet lägereldar. De har observerats tidigare men aldrig i sådan detalj. Kanske har de en viktig roll för att hetta upp solens korona, den yttersta delen av dess atmosfär.

Solar Orbiter har många olika typer av instrument. Det mest spännande för forskarna är inte bilderna i sig, hur vackra de än är, utan möjligheten att kombinera dem med bland annat våglängdsmätningar och observationer av partiklar, magnetfält och koronan.

Europeisk rymdsond ska studera solens poler

Silhuetten av en rymdsond avbildad i nederkanten av solskivan.

Den nya rymdsonden Solar Orbiter ska ge oss ett unikt perspektiv på solen.

2020-02-07