Fluglarver läker svårläkta sår

När antibiotika och kirurgi inte förslår kan fluglarver läka sår, visar ny avhandling.

Flugan Lucilia sericata är en oansenlig insekt, litet mindre än den vanliga husflugan och vanlig i Europa och USA. Men i larvstadiet har den en egenskap som gör den till en lisa för tiotusentals människor. Den äter upp död vävnad i sår, men lämnar levande vävnad i fred.

Hélène Wolff är läkare vid Sårcentrum, Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, och har doktorerat på fluglarver som behandling av svårläkta sår.

- Metoden fungerar utmärkt, även för patienter som under flera år har haft sår som trots antibiotikabehandling och försök att ta bort död vävnad bara har blivit värre, säger hon.

Fluglarverna får vistas i såret i tre dygn under förband, sedan sköljs de bort. Larverna kan inte övergå till puppstadiet förrän de kommer till en torr miljö. De tar bort död vävnad genom att utsöndra ett proteinnedbrytande enzym, serinproteas. Sedan suger de i sig den upplösta vävnaden och de bakterier den innehåller.

- Den döda vävnaden måste bort för att såret ska kunna läka. Troligtvis utsöndrar också larverna något antibakteriellt ämne, samt något ämne som stimulerar fibroblaster, en celltyp som är viktig för sårläkningen, säger Hélène Wolff.

Oftast känner patienterna inte av behandlingen alls, och det är mycket ovanligt att någon vill avbryta den. Metoden fungerar även när det finns multiresistenta bakterier i såret.

Svårläkta sår är ett snabbt ökande problem i västvärlden. I Sverige är cirka 90 000 personer drabbade.

- Såren uppstår till följd av diabetes, åderförkalkning och andra sjukdomar som ger cirkulationsrubbningar. Även liggsår är ofta svårläkta. Vården av dessa sår kostar i dag ungefär två miljarder kronor per år i Sverige. Man skulle alltså kunna spara mycket pengar med fluglarvsbehandling, som inte bara är en effektiv metod utan också enkel och billig, säger Hélène Wolff.