Datorritad bild av en superhop galaxer

Superhopen Laniakea – vår ö i rymden. Vintergatan är markerad med en blå prick. De vita prickarna är galaxer, som dras till varandra och samlas i långa stråk. Rött, grönt och blått beskriver massdensitet (blått har lägst densitet).

DP/CEA/Saclay, France

Vi är en del av något mycket större

Jorden har bytt adress. Vår nya adress är Solsystemet, Vintergatan, Laniakea.

2014-09-04

Fortfarande bor vi i solsystemet i utkanten av Vintergatan. Men kartan över vårt grannskap har förändrats i grunden. Amerikanska astronomer på Hawaii har nu visat att vår galax, Vintergatan, hör till en stor galaxhop, mycket större än man hittills trott. Superhopen döptes till Laniakea, från hawaiiskans lani för himmel och akea för vidsträckt. Den är faktiskt enorm: den sträcker ut sig över drygt en halvmiljard ljusår, rymmer 100 000 galaxer och har en massa på 100 miljoner miljarder solar.

Galaxerna formar superhopens långa vita stråk som är hundratals miljoner ljusår långa. Vintergatan ligger i utkanten av hopen, som är ett område där alla galaxer hålls ihop av tyngdkraften och alltså rör sig mot varandra. Det är just genom att analysera hur drygt åtta tusen galaxer relativt nära oss rör sig, som gränsen för vår nya superhop stakades ut. Det är ett nytt sätt att rita galaxkartan, jämfört med att bara se efter hur galaxerna är fördelade över himlen.

Astronomerna som gjorde mätningarna jämförde det med att studera hur vatten flyter i terrängen för att rita en markkarta.