Eftersom flyget nu är nere på en låg nivå har vi en unik chans till förändring, enligt en artikel i tidskriften Environmental Research Letters . Huvudförfattare är Stefan Gössling, professor i turismvetenskap vid Linnéuniversitetet. − Om vi minskar subventionerna till flygindustrin kommer den att återuppbyggas långsammare. Då har vi en chans att hinna ta fram nya syntetiska bränslen, förklarar han. Syntetiska bränslen är identiska med dagens drivmedel, men tillverkas med hjälp av el. Byggstenarna till bensin – kol och väte − finns i luften. Med el från till exempel solceller kan man få fram...
Ja, vi har råd med detta eftersom det inte råder brist på syre. Drygt en femtedel av atmosfären utgörs av syre, medan den ökning av koldioxidhalten som vi behöver stoppa mäts i enstaka ppm, miljondelar, per år. Att i stället separera kol ur koldioxid skulle kräva väldigt mycket energi. Även sett till lagringskapacitet är koldioxidlagring, CCS ( carbon capture and storage ), storskaligt hållbar. Stora lagringsutrymmen finns djupt ner i berggrunden, till exempel under Nordsjöns botten, och eftersom koldioxiden där är komprimerad till vätska tar den liten plats. CCS möjliggör för länder med...
Tyskland ska avveckla kärnkraften till 2022 och kolkraften till 2038, samtidigt som landet bygger ut den förnybara energin. Men omställningen, som kallas Energiewende, går inte så snabbt som planerat. Hur ser du på det? – Energiewende är helt nödvändigt, men kraven på takten har med tiden ökat utifrån. Ursula von der Leyen, EU-kommissionens nya ordförande, säger nu att EU bör minska sina utsläpp med 55 procent till 2030 och vara utsläppsneutralt till 2050. Det är högre krav än vad som fanns när Energiewende föddes. Vilka är de största utmaningarna? – För Tysklands del är det att man har kvar...
I förra veckan kom rapporten Production Gap från en internationell forskargrupp som visar att planerna för utvinning av fossila bränslen ligger långt över vad som är förenligt med klimatmålen. De sammanlagda planerna för världens länder och företag till år 2030 är att ta upp 50 procent mer fossila bränslen än vad som kan förbrännas om den globala uppvärmningen ska begränsas till 2 grader. Planerna innebär mer än dubbelt så mycket, 120 procent mer, än vad som kan förbrännas om uppvärmningen ska begränsas till 1,5 grad. FNs miljöchef: Vi måste försöka Denna vecka kom rapporten Emissions Gap...