Nya skydd för trafikanter

Krockkuddar för motorcyklister, kuddar utanpå bilar som skyddar fotgängare och bättre krockdockor är några exempel.
Publicerad

Utvecklingen av trafikskydd har gått snabbt de senaste åren. Dels har säkerhet blivit ett försäljningsargument för allt fler biltillverkare, dels är skydden ett resultat av politisk vilja, som nollvisionen.

– En annan orsak är att vi har blivit bättre på skydd vid frontalkrock. Sådana situationer skapar inte lika många dödsolyckor i dag som för några decennier sedan. Då flyttas intresset till andra typer av olyckor, säger Astrid Linder.

Hon har doktorerat på en ny krockdocka, utvecklad vid Chalmers tekniska högskola. Dels har hon konstruerat en ny ”nacke” till dockan, dels utrett hur dockan fungerar.

– Den nya krockdockan är avsevärt bättre, speciellt för att studera nackskador, s k whiplashskador, eftersom den har ett mer människolikt rörelsemönster än äldre krockdockor.

Den nya dockan har fått internationellt erkännande. En arbetsgrupp inom den internationella standardiseringskommissionen ISO föreslår att den bör användas i prov för att utvärdera skyddet mot nackskador hos olika bilsäten.

Ett annat exempel på nya skydd är en ”krockväst” för motorcyklister (bilden ovan). Detektorer analyserar cykelns rörelsemönster kontinuerligt. Vid en häftig fartminskning, sladd eller annat mönster som förebådar en olycka, sänder en elektronisk enhet under framhjulets fäste en radiosignal till en mottagare på västen, som då blåses upp på mindre än 30 millisekunder.

Ett system för att väga varje passagerare i bilen är ytterligare ett exempel. Det kan dimensionera uppblåsningen av en krockkudde och spänna bältena lagom hårt vid en olycka.

Ytterligare en ny säkerhetsanordning är den som blixtsnabbt lyfter upp motorhuven när en fotgängare blir påkörd, så att denne inte slungas hårt mot vindrutan. Den kan kompletteras med ett par yttre krockkuddar (en vid varje vindrutestolpe).

En fjärdel av alla bilolyckor i USA beror på att bilen voltar, med allvarliga skador som följd. Därför har en säkerhetsutrustning utvecklats som träder i kraft när bilen rullar runt.

– Denna typ av olycka beror på att många bilköpare efterfrågar höga bilar, som ger större säkerhet vid vissa typer av olyckor. Nackdelen är att fordonens tyngdpunkt hamnar högt upp, varför bilen blir ostadigare på vägen, säger Astrid Linder.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor