Magnettågens revansch
I november 2002 kördes ett magnettåg för första gången den 3 mil långa sträckan mellan centrum av Shanghai och flygplatsen Pudong. Vid årsskiftet klev tyska och kinesiska dignitärer ombord för en officiell premiärtur. Båda händelserna markerar ett efterlängtat genombrott för magnettågen.
De tyskbyggda supersnabba magnettågen i Kina ska hålla marschfarten 430 kilometer i timmen. Att de kan gå så snabbt beror på att de på magnetisk väg svävar ovanför spåret. Och det är hastigheten som är den stora fördelen med magnettågen jämfört med annan spårbunden trafik. Nackdelen är de skyghöga priserna för räls och tåg. Höga kostnader var skälet till att det annars mest lovande projektet, sträckan Berlin-Hamburg, lades ner trots att betydande summor och politisk prestige redan hade investerats.
Nyligen presenterade företaget Transrapid, som bygger det kinesiska tåget, en EU-finansierad studie med flera magnettåg mellan Väst- och Östeuropa. Bara infrastrukturen för sträckan Berlin-Warsawa uppskattades kosta drygt 60 miljarder kronor. Restiden skulle dock minska från dagens nära 6 timmar till drygt 1 timme.