Nytt material ger billigare batterier
Mobiltelefoner, bärbara datorer och elverktyg använder i dag oftast så kallade litiumjonbatterier. Men när samma batterier ska användas i elhybridbilar blir kostnaden i många fall alltför hög. Till stor del styrs priset av att det dyra ämnet kobolt används för att tillverka katoden, elektroden vid batteriets negativa pol.
Om man kunde byta ut kobolt mot järn och kisel skulle priset sjunka dramatiskt. Likt många andra var detta vad också doktoranden Anton Nytén vid Ångströmslaboratoriet, Uppsala universitet, prövade. Men inte heller han lyckades få materialet att fungera elektrokemiskt.
Inte förrän han glömde ett prov på labbet under sin pappaledighet. När han kom tillbaka hade han fått en fungerande katod. Materialet, som heter litiumjärnsilikat, visade sig i senare prover vara likvärdigt med dem som används i dag.
– Det här materialet har potential att kunna bli tillräckligt billigt för att det äntligen ska gå att konstruera litiumjonbatterier för elhybridbilar, säger Anton Nytén.