Vulkanutbrott kan förklara cancerepidemi

En epidemi av lungcancer pågår i södra Kina. Enligt en ny studie kan förklaringen vara surt regn som föll för 250 miljoner år sedan.
**Farlig last**. Kol från Xuan Wei innehåller en kombination av ämnen som ökar risken för lungcancer.
Bild: David Large

Andelen icke-rökande kvinnor som dör av lungcancer är upp till tjugo gånger högre i Xuan Wei-distriktet i södra Kina än i övriga delar av landet.

– Vi ser en koppling till stenkol från området, säger David Large, geolog vid University of Nottingham i Storbritannien.

Traditionellt har stenkolsugnar utan skorsten varit vanliga i hela Kina. Röken innehåller en lång rad cancerframkallande ämnen.

Det speciella med kolet från Xuan Wei är att det också innehåller höga halter av mikroskopiska kristaller av kiseloxid. Kombinationen av dessa kristaller och kolrökens vanliga innehåll är den troligaste förklaringen till den lokala cancerepidemin, skriver David Large och hans medarbetare i tidskriften Environmental Science & Technology.

Kristallerna bildades för drygt 250 miljoner år sedan när kraftiga vulkanutbrott bidrog till den största utrotningen av arter någonsin. Hela atmosfären försurades. Surt regn över det som i dag är Xuan Wei frigjorde kristaller av kiseloxid från basalt i berggrunden. Kristallerna följde med vatten till torvmossar, som med tiden bildade stenkol.