Det dubbelgröna bränslet
Här utvecklas algbränsle
Genmodifierade alger. Genforskaren Craig Venters företag Synthetic Genomics ska ta fram högeffektiva, genmodifierade alger för produktion av olja och kemikalier. Han har fått 2,3 miljarder kronor av oljebolaget Exxon Mobil för att utveckla algbiodiesel och ska få lika mycket till om resultaten faller väl ut.
Fullskaleanläggning i USA. Det var företaget Sapphire Energy som levererade algbränslet till Continentals plan som flög i januari 2009. Företaget har som mål att producera 24 000 fat algbiodiesel nästa år, motsvarande 3,8 miljoner liter. Inom fem år ska fullskalig produktion vara i gång vid en anläggning som byggs i New Mexico i sydvästra USA. Företaget stöttas av bland andra IT-miljardären Bill Gates.
Algbiodieselbil. Redan år 2008 väckte det uppmärksamhet när en Mercedes Benz tankad med algbiodiesel från företaget Solazyme kördes in på Sundance, en årlig filmfestival i Utah. Solazyme har fått en försöksorder från amerikanska marinen på 36 fat algbränsle till deras flygplan, motsvarande 5 700 liter.
Bioreaktor för små ytor. Det kanadensiska företaget Menova Energy har konstruerat en högeffektiv bioreaktor för algproduktion som kan användas där det råder brist på odlingsytor. Bioreaktorn kan misstänkas vara relativt energikrävande, men detta kompenseras av att den drivs av solenergi.
Effektivare bioreaktor. På Karlsruhe Institut für Technologie i Tyskland har forskare utvecklat en hög och smal reaktor för odling av mikroalger, som gör odlingen fem gånger så effektiv som odling i öppna dammar. De har även tagit fram en ny metod – bearbetning med elektriska pulser – för att utvinna fettet ur alger.
Flygbränsle. Det nederländska bolaget Algae Link har avtalat med flygbolagen KLM och Air France om att producera algbränsle. Testflygningar är planerade.
Odling i dammar. Forskare vid Murdoch University i Australien har lyckats odla alger effektivt i öppna dammar. Nu byggs en pilotanläggning i Karratha i nordvästra delen av landet.
Sötvatten och kallt klimat. SP Sveriges Tekniska forskningsinstitut driver ett projekt för att testa alger som kan odlas i sötvatten och i nordiskt klimat med kall vinter och litet ljus. Om projektet får pengar kan en pilotanläggning för bränsleproduktion byggas inom fem år.
Trelleborg vill städa havet från döda alger
Trelleborgs kommun driver ett projekt för att få bukt med algproblemen längs Skånekusten. Gödning från jordbruket ger upphov till kraftig algblomning och sjok av döda alger som driver omkring.
Genom att samla upp och omvandla algerna till biogas hoppas Trelleborg kunna göra kustmiljöerna fräschare och samtidigt rädda fisken från syrebrist. På köpet får kommunen en stor mängd råvara för biogasproduktion.
Kalkyler som uppdragslaboratoriet Toxicon gjort åt kommunen visar att algrensning skulle kunna stå för 5–30 procent av Sveriges åtagande i Baltic Sea Action Plan, som är en överenskommelse mellan EU och Östersjöländerna om att stoppa övergödningen av Östersjön. Åtagandena består bland annat av att minska mängderna kväve och fosfor i vattnet.
– Jämfört med att anlägga avloppsreningsverk eller våtmarker är den här metoden oerhört kostnadseffektiv, säger Mattias Müller, miljöstrateg på Trelleborgs kommun.
Att ta bort 100 ton kväve och 3–4 ton fosfor med konventionella metoder kan kosta runt 85 miljoner kronor, enligt Toxicons uppskattning. Att ta bort lika mycket genom att samla in alger kostar 1,2 miljoner kronor. Denna teknik är under utveckling, och ett krav är givetvis att känsliga ekosystem ska störas så lite som möjligt.
Odling av alger i dammar kan också hjälpa till att fånga upp kväve och fosfor, varför Trelleborgs kommun undersöker även detta.
Effektiv odling
Liter bränsle per hektar och år
* Alger 18 800
* Palmolja 6 100
* Sockerrör 4 225
* Majs 2 350
* Soja 470