Fisk bar på oväntat vapen

Ett unikt försvarssystem har  nyligen upptäckts hos fiskar: en gifttagg som sticker ut från gällockets bakkant. Forskarna upptäckte taggen när de gjorde en noggrannare undersökning av en fiskart som varit känd sedan länge.

Fisken till höger har en giftblåsa kopplad till sin tagg (grålila blåsa). Den vänstra fisken är inte giftig.
Bild: Dr. Kevin Conway & Dr. Carole Baldwin, Smithsonian Institution

Gifttaggen upptäcktes av ett amerikanskt forskarteam när de studerade dna från olika bestånd av Acyrtus artius, en fisk som lever i västra Atlanten och tillhör familjen dubbelsugarfiskar. Forskarna fann så stora genetiska skillnader mellan grupper i grunt respektive djupt vatten att de började misstänka att det rörde sig om två kryptiska arter, det vill säga arter som är förvillande lika till utseendet men som har tydliga genetiska skillnader. För att undersöka detta gjordes noggranna undersökningar av fiskarnas anatomi, och då upptäcktes gifttaggen – hos det bestånd som lever i djupt vatten.

Den giftlösa varianten, som alltså lever i grunt vatten, har nu klassats som en ny art: Acyrtus lanthanum. Forskarna fann därefter gifttaggar hos ytterligare en art, Arcos nudus, som har varit känd i 260 år utan att ha avslöjat sitt hemliga vapen.

Dubbelsugarfiskarnas gifttaggar är placerade på det bakre gällocksbenet och står i förbindelse med giftkörtlar som är snarlika dem man finner hos exempelvis skorpionfiskar. Giftets styrka är fortfarande okänt.