Så funkar hybridbilen

I en hybridbil ska en förbränningsmotor och en elmotor samsas för att minska energiförbrukningen. Det har ingenjörerna löst på flera olika sätt.

Publicerad

Bild: Johan Jarnestad

Batteriet

Elektriciteten i batteriet kan komma från flera källor. Dels utnyttjas spillenergi från bilen, t.ex. bromsenergi, dels kan ström produceras av förbränningsmotorn. Om bilen är en laddhybrid (plug in) kan el också laddas direkt från elnätet.


Bild: Johan Jarnestad

Parallellhybrid

I en parallellhybrid kan hjulen drivas av både förbränningsmotorn och elmotorn. Ofta är de kopplade via en växellåda som antingen kan låta en av motorerna driva, eller båda tillsammans. En annan lösning är att motorerna är kopplade till var sitt hjulpar, så att bilen växlar mellan fram-, bak- och fyrhjulsdrift beroende på hur motorerna används.


Bild: Johan Jarnestad

Seriehybrid

I en seriehybrid är det alltid elmotorn som driver hjulen. Förbränningsmotorn då? Dess uppgift är att via en generator alstra ström till elmotorn när batteriet inte räcker till.


Bild: Johan Jarnestad

Serieparallellhybrid

En flexibel korsning är serieparallellhybriden, vars förbränningsmotor både kan driva hjulen och alstra ström.


Bild: Johan Jarnestad

Mild parallellhybrid

En svagare elmotor är billigare. Den kan inte driva bilen på egen hand, utom vid låga hastigheter, men kan göra nytta som komplement till förbränningsmotorn genom att hjälpa till att sänka bränsleförbrukningen, i synnerhet vid start och acceleration. En sådan bil kallas mild parallellhybrid.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor