Första flygande insektsroboten utan sladdar

För första gången har en liten robotinsekt kunnat lyfta utan att få energi från en kabel. I framtiden kan svärmar av sådana robotar användas för till exempel miljöövervakning.

Robotflugan får sin energi via en solcell, som forskarna belyser med laser.
Bild: Mark Stone/University of Washington

Drömmen om att göra små, lätta robotar som kan flyga fritt har hittills begränsats av att batterier är för tunga för att robotarna ska kunna lyfta. Därför har de varit beroende av ström genom en tunn kabel. Nu har forskare vid University of Washington i USA löst problemet genom att förse en flugliknande robot med en liten solcell, som får energi från en laser.

När lasern lyser på solcellen får insektsroboten tillräckligt med energi för att kunna flaxa med vingarna och ta sig upp i luften.

Än så länge kan den inte ge sig i väg på några längre flygturer. Så snart lasern tappar kontakten med solcellen tvingas roboten att landa. På sikt hoppas forskarna utveckla tekniken så att svärmar av robotinsekter kan skickas för att till exempel övervaka gasledningar och rapportera läckor. De skulle också kunna användas för olika typer av övervakningsuppdrag, eller spana efter försvunna personer.