Drönare levererade kyckling med ris

För första gången i Sverige har drönare använts för att ge vingar åt en maträtt, ett leveranssätt som både är snabbt och fossilfritt.

Text Oskar Alex
Publicerad

Drönare kan också användas för att exempelvis för att leverera blod till sjukhus i områden som är svåråtkomliga med bil.
Bild: Rasmus Lundqvist

Bakom projektet ligger forskningsinstitutet RISE. Drönaren flög från en restaurang i utkanten av Linköping till stadens universitetsområde.

– Leveransen bestod av basilikakyckling och ris, maten var fortfarande varm när den kom fram och det var mycket gott, säger Rasmus Lundqvist, forskare inom autonoma system på RISE och verksamhetschef för drönarflygningen.

Precision och säkerhet största utmaningen

I och med den lyckade leveransen är det EU-finansierade forskningsprojektet AWARD2 därmed avslutat. Drönaren var helt självkörande och flög utom synhåll, vilket kräver ett särskilt tillstånd av Transportstyrelsen som ställer hårda krav på säkerhet, men möjliggör en flygning med mycket längre räckvidd – sju kilometer för RISE drönarsystem.

Att flygningen är snabb och fossilfri gör den lämpad för just brådskande leveranser utan behov av samfrakt, exempelvis hämtmat.

– Drönarleveranser är någonting som blivit väldigt hett den senaste tiden, det är många aktörer runt om i världen som satsar på det här. Utmaningen är inte bara att bygga själva drönaren, utan man måste även få upp en tillförlitlighet i systemet, säger Rasmus Lundqvist.

Han berättar att de genomfört flera hundra testflygningar under året, och även tagit fram ett helt eget säkerhetssystem som förhindrar att drönare flyger in på förbjudna områden eller kolliderar med varandra.

Kan fönsterleverera i framtiden

I dag måste landningen godkännas av en person på plats med en app. I framtiden ska drönaren kunna landa helt självständigt, exempelvis medan man är på jobbet.

– Ett koncept man funderat på är att ha en typ av landningsplatta utanför fönstret, som man fäller ut från byggnaden. Då kan vi leverera varan och flyga därifrån automatiskt, så när man kommer hem ser man att ”där ligger ett paket på min landningsplatta”, säger Rasmus Lundqvist.

Han bedömer att drönarleveranser kommer att vara kommersiellt implementerade i Sverige framåt 2027. Till dess ska EU vara klara med den infrastruktur och lagstiftning som behövs inom unionsområdet.

F&F i din mejlbox!

Håll dig uppdaterad med F&F:s nyhetsbrev!

Beställ nyhetsbrev

Kunskap baserad på vetenskap

Prenumerera på Forskning & Framsteg!

Inlogg på fof.se • Tidning • Arkiv med tidigare nummer

Beställ i dag!
Text Oskar Alex
Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor