Rymdfarkost ska krocka med asteroid

För första gången ska en rymdsond kraschas in i en asteroid för att rubba den ur sin bana.

Den 24 november 2021 klockan 7:21 svensk tid, sändes DART ut i rymden med en Falcon 9-raket från en rymdbas i Kalifornien. Krocken ska ske tisdag 27 september klockan 01.14 svensk tid.

Hur kan vi skydda oss mot en asteroid med kurs mot jorden? Ett sätt är att ge den en knuff så att den ruckas ur sin bana och missar oss. För första gången ska en metod för detta testas i rymden. Amerikanska rymdstyrelsen Nasa skjuter under 2021 upp en rymdfarkost som ska krascha in i en 150 meter stor asteroid som kretsar kring en större. Testet går under namnet Double Asteroid Redirection Test, DART.

– Om det lyckas har mänskligheten för första gången en möjlighet att bygga ett system för att skydda jorden mot nedslag, säger Jan-Erik Wahlund, forskare vid Institutet för rymdfysik i Uppsala.

Rymdfarkosten ska krocka med asteroiden

Rymdfarkosten, som väger ett par hundra kilo, kommer att krascha in i asteroiden i hög fart. Smällen ska få asteroiden att förändra sin bana, främst genom att den börjar gunga fram och tillbaka. Kraften behöver inte vara särskilt stor för att ha avsedd effekt.

– Avstånden i rymden gör att det räcker med en liten knuff för att en asteroid ska missa jorden, säger, Jan-Erik Wahlund.

Metoden är tänkt att användas på mellanstora asteroider med en diameter från 50 meter och upp till ett par hundra meter. Sådana asteroider träffar jorden med några hundra års mellanrum och skulle kunna slå ut en hel stad eller ett mindre land. För att det hela ska fungera gäller det att de upptäcks i tid.

– Det är en av utmaningarna. En annan är att pricka ett 150 meter stort objekt på stort avstånd med en rymdfarkost som kommer farandes i en hastighet av flera kilometer per sekund, säger Jan-Erik Wahlund.

Mer att vänta av 2021

Januari: Plan S innebär att fler vetenskapliga artiklar blir fritt tillgängliga.

Februari: Marssonden Perseverance landar på Mars. Med sig har den en helikopter som ska hjälpa till att spana efter liv på den röda planeten.

Maj: Kinesiska Marsbilen Tianwen-1 beräknas landa.

Maj: Världens största partikelaccelerator Large Hadron Collider återstartas vid CERN efter att ha varit avstängd för underhåll och uppgraderingar sedan i december 2018.

Juni: Under första halvåret premiärtestas den första delen av den totalt 600 meter långa acceleratorn vid ESS i Lund.

Juli: Uppskjutning av den rymdsond som ska krocka med en asteroidmåne för att få den ur kurs i det Nasa-ledda projektet Double Asteroid Redirection Test, DART.

Juli: Invigning av det uppskjutna OS i Tokyo som har fokus på vätgas. Bland annat ska den olympiska facklan för första gången brinna med vätgas.

Oktober: Uppskjutning av The James Webb Space Telescope, världens hittills mest avancerade rymdteleskop som ersätter trotjänaren Hubble.

Oktober: 2021 års Nobelpris tillkännages.

November: Ett år försenat på grund av corona hålls FN:s klimatmöte i Glasgow.

November: Planerad uppskjutning av Artemis 1, ett viktigt steg i Artemisprogrammet, som siktar på bemannade färder till månen och Mars.