Vulkanstudie i realtid ger prognos för nya utbrott

Vanligtvis tvingas geologer hålla till godo med gammal lava när de studerar vulkanutbrott – men under ett isländskt utbrott kunde forskare för första gången följa utvecklingen i realtid.

Fagradalsfjäll ligger 40 kilometer från Reykjavik. Trots att utbrottet ser dramatiskt ut gick det förhållandevis lugnt till.
Bild: Kristinn Ingvarsson/University of Iceland

Efter 800 års dvala vaknade vulkanen Fagradalsfjäll på Island till liv i mars 2021. Utbrottet var väntat efter veckor av förhöjd seismisk aktivitet. Det gjorde att forskare kunde stå beredda när den glödande lavan trängde upp från magmakammare under jordskorpan.

Under utbrottet, som varade i sammanlagt sex månader, samlade forskare in lava en gång i veckan och kunde på så sätt följa utbrottet i realtid. Lavan analyserades sedan på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.

– Många vulkaner får våldsamma utbrott och kan inte nås under de tidiga stadierna. Här gick utbrottet lugnt till, vilket gjorde att provtagningen kunde utföras säkert, säger Martin Whitehouse som är professor vid Naturhistoriska riksmuseet.

Vulkanutbrott
Lavan från vulkanutbrottet på Island analyserades varje vecka.
Bild: Melissa Anne Pfeffer / Icelandic Meteorological Office

Oväntat snabb förändring

I en ny studie, publicerad i tidskriften Nature, konstaterar en internationell forskargrupp att lavan från det initiala utbrottet kom från en relativt grund magmakammare. Ju längre utbrottet pågick, desto mer magma kom från de riktigt stora djupen. Förändringen i magmasammansättningen ändrades också snabbare än väntat.

– Detta har inte dokumenterats tidigare, säger Martin Whitehouse, som själv är medförfattare till studien.

Magman kom från mer än två mils djup.

Bättre förutsägelser

Den nya informationen från utbrottet på Island kan användas för att förbättra modellerna som förutsäger vulkanutbrott. Att ge varningar i tid är avgörande för att förhindra förlusten av människoliv och skador på infrastruktur.

–  Vulkaner utgör betydande risker för samhället i många delar av världen, så varje framsteg i att förstå hur de fungerar är ett steg framåt för att förutsäga och minska riskerna, säger Martin Whitehouse.

Fagradalsfjälls utbrott blev en turistmagnet och lockade hundratusentals besökare. Varje år får uppskattningsvis 400 till 500 vulkaner utbrott runt om i världen.