Följeslagaren avslöjar ett svart hål

En stjärna överlevde när dess granne exploderade. Det ger forskarna en unik möjlighet att följa hur ett svart hål bildas i en supernova.

En stjärna i ett dubbelstjärnesystem exploderade i en supernova som fått beteckningen SN 2022jli, och lämnade efter sig ett kompakt objekt som kan vara ett svart hål eller en neutronstjärna. Det speciella är att dess närbelägna följeslagare tycks ha överlevt explosionen.
Bild: ESO/L. Calçada

Två olika forskarlag har studerat en speciell supernovaexplosion och kommer fram till att händelsen inträffade i ett dubbelstjärnesystem, och att supernovans följeslagarstjärna överlevde. Nu slukas den upphettade stjärnatmosfären av det kompakta objekt som återstår efter supernovan – ett svart hål eller möjligen en neutronstjärna.

Även om det inte precis är en överraskning att svarta hål kan bildas genom supernovaexplosioner är detta första gången som det kan studeras medan det händer.

Supernovan inträffade i galaxen NGC 157, som finns ungefär 73 miljoner ljusår bort i stjärnbilden Valfisken, och upptäcktes 2022. Studierna har gjorts med hjälp av flera olika teleskop och med svensk medverkan.

Ovanligt taggig struktur

Ljuskurvan som mättes upp från supernovan klingar av med tiden, men har också en ovanlig taggig struktur som tänderna på en såg. Mellan två sågtänder går det tolv och en halv dag. Det tolkas som att det som blivit kvar av den exploderande stjärnan kretsar tillsammans med en annan stjärna, vars atmosfär svällt upp så att gas rör sig fram och tillbaka i systemet och fångas in av supernovaresten.

Samtidigt har forskarna upptäckt gammastrålning från samma plats, vilket tyder på att det finns en snabb vind eller utslungade jetstrålar, av den typ som svarta hål ger upphov till när de suger åt sig omgivande materia.