Hur svårt är det att styra ett luftskepp?

Innan Hindenburg exploderade verkar det ha funnits en reguljär trafik med zeppelinare över Atlanten. Deras motorer ser mycket små ut i förhållande till den enorma ballongen. Hur styrbara var de? Hamnade de alltid rätt? /Bengt

Publicerad

Luftskeppet R34 i Pulham, Norfolk, i Storbritannien vid hemkomsten efter den första tur och retur-flygningen över Atlanten.
Bild: Getty images

Svar av Per Björkqvist, flyghistoriker, Flygvapenmuseum, Linköping

Zeppelinare var på grund av sin storlek rejäla vindfång och givetvis känsliga för stormar och oväder. Det var viktigt att hålla sig informerad om väderprognoser och det förekom olyckor relaterade till oväder. Med det sagt var de stora luftskeppen ändå tämligen manövrerbara. De kunde styras med roder i både sidled och höjdled. De var inga fartvidunder, men motorerna var tillräckligt kraftiga för att under goda förhållanden nå hastigheter på upp till 130–140 km/h.

När man studerar en tidtabell från 1937 kan man se att en resa mellan USA och Tyskland tog tre dagar i endera riktningen, och att trafiken pågick större delen av året, från mars till november. Enbart luftskeppet Hindenburg gjorde 10 resor mellan Europa och USA. Dess föregångare, Graf  Zeppelin, gjorde 194 resor över Atlanten!

Fråga en forskare

Har du en fråga till en forskare? Mejla fraga@fof.se

Lakehurst i New Jersey utanför New York var luftskeppens hamn i USA. Starten från Europa med Hinden­burg skedde från Frankfurt i Tyskland. En annan rutt gick från Europa till Rio de Janeiro i Brasilien. Den färden tog fyra dagar och flögs som regel med luftskeppet Graf Zeppelin.

F&F i din mejlbox!

Håll dig uppdaterad med F&F:s nyhetsbrev!

Beställ nyhetsbrev

Kunskap baserad på vetenskap

Prenumerera på Forskning & Framsteg!

Inlogg på fof.se • Tidning • Arkiv med tidigare nummer

Beställ i dag!
Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor