Datormodell hjälper OS-seglare att välja kurs

Givet hur vinden blåser, hur seglar jag snabbast från start till mål?

Publicerad

Anton Dahlberg och Lovisa Karlsson är svenska hopp i 470-klassen under sommarens OS.
Bild: Daniel Stenholm

När startskottet går för OS-seg­lingarna i bukten utanför Marseille i slutet av juli är det inte första gången besättningarna seglar här. En viktig del av förberedelserna inför en stor tävling som OS är att lära känna de lokala vind­förhållandena. Seglarna har därför både tränat och tävlat i samma vatten.

Innan starten kommer de också ta hjälp av en ny AI-baserad datormodell. Givet den aktuella väderprognosen simulerar modellen den optimala vägen fram till den första viktiga rundningsbojen.

AI ska engagera tv-tittarna

Tv-bolagen vill ta hjälp av AI för att få tittarna mer engagerade under OS. Med teknikens hjälp ska det bli lättare att navigera i programmet och kunna följa vissa tävlingar eller atleter. Publiken ska också kunna ta del av mer data om idrottarnas prestationer genom grafik och analyser. I framtiden kan AI också komma att användas för att kommentera olika sporter på olika språk.

– Segling är en komplex sport och det är många faktorer att ta hänsyn till, men om modellen kan hjälpa seglaren med en bra strategi kan det vara skillnaden mellan en tiondeplats och en topplacering, säger Laura Marimon Giovannetti, tidigare tävlingsseglare och forskare vid RISE (Research Institutes of Sweden). Via Sveriges olympiska kommitté är hon också knuten till Svenska seglarförbundet som teknisk expert.

AI för förberedelser

Tillsammans med kollegor vid Rise samt forskare i Italien har hon utvecklat den nya AI-modellen. Den bygger på detaljerade data om vindhastighet och vindriktning i just det område där OS-seglingarna hålls. Väderinformationen kombineras med data från tränings- och tävlingsseglingar som samlats in med hjälp av gps. Till det läggs kunskap om hur båtarna beter sig i vattnet.

Kameror med AI ska säkra OS

Tiotusentals intelligenta kameror ska öka säkerheten kring OS när spelen avgörs i Paris i sommar. Kamerorna ska bland annat spana efter övergivna föremål, vapen, bränder eller bilar som kör i fel färdriktning.

De ska också larma om ovanligt täta folkmassor. Kamerorna kan läsa av gester men får inte använda ansiktsigenkänning. Övervakningen sker som ett test enligt en tillfällig lag som gäller till och med mars 2025.

Planen är att modellen ska fungera som ett stöd till seglarna när de lägger upp sin strategi. Under själva kappseglingen är den dock inte till någon hjälp, eftersom seglarna enligt reglerna inte får kommunicera med ledarna. Ute på vattnet kan också mycket hända som modellen inte kan ta hänsyn till. Andra båtar kommer i vägen, eller så kommer det en plötslig kastvind.

Modellen är fortfarande under utveckling. Än så länge är den till exempel bara anpassad för OS-klassen 470, tvåmansjolle, men ska utökas till fler klasser.

– I framtiden tror jag att den här tekniken kommer att sippra ner även till fritidsseglare. Den kan också bli användbar för den nya typen av seglande handelsfartyg, säger Laura Marimon Giovannetti.

F&F i din mejlbox!

Håll dig uppdaterad med F&F:s nyhetsbrev!

Beställ nyhetsbrev

Kunskap baserad på vetenskap

Prenumerera på Forskning & Framsteg!

Inlogg på fof.se • Tidning • Arkiv med tidigare nummer

Beställ i dag!
Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor