Hur vet växter när det är höst?

Hur kan en växt, till exempel en aster, ”veta” att den inte ska blomma förrän på hösten, trots att väder­förhållandena kan vara desamma tidigare under året? /Sivert Bohlin

Höst­asterns utveckling under sommaren går så långsamt att det inte finns mogna knoppar förrän till hösten.

Svar av Ola Langvall, forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, Enheten för skoglig fältforskning i Siljansfors

När en växt blommar eller genomgår något annat utvecklingssteg – som lövsprickning, höstlövsfärger, lövfällning, bärmognad eller fröspridning – styrs det i första hand av genetik.

Olika växtarter har olika egen­skaper, till exempel om de blommar på våren eller hösten, men individer inom en art kan också avvika mer eller mindre från denna allmänna egenskap, både för att kunna dra fördel av skillnaden gentemot sina grannar och för att kunna utnyttja lokala klimatförhållanden på bästa sätt (tänk survival of the fittest). De flesta egenskaper som en växt utvecklar under säsongen grundas inte enbart på det väder som råder för tillfället, utan även på hur vädret har varit tidigare under en kortare eller längre period. Dessutom är utvecklingsstegens ordning viktig: blomning kan exempelvis inte ske innan knopparna bildats och är redo att slå ut. För vårblommor samt lövsprickning och skottskjutning hos träd och buskar på våra breddgrader är temperaturen den viktigaste faktorn för när stadiet inträffar. För utvecklingsstadier som inträffar på hösten är det vanligt att, förutom temperaturen, också dagslängden är viktig.

När det gäller ditt exempel höst­aster, så är det säkert så att plantans utveckling under sommaren går så långsamt att det inte finns mogna knoppar förrän det är dags för blomningen på hösten. Dessa blommor slår då ut, trots att det blir kallare väder generellt.

Som kuriosa kan nämnas att en del vår- och sommarblommor, till exempel smultron, kan blomma en andra gång vissa höstar, ifall vädret är milt. Det är ett tydligt tecken på att växten är hårt styrd av temperaturen och att det lokala klimatet för tillfället inte stämmer med växtens genetik. Orsaken är ibland att växten har flyttats från en annan klimatzon (vanligt bland trädgårdsväxter) men i andra fall den pågående klimatförändringen.