Äldsta fossilet från vårt släkte hittat

Det äldsta kända fossilet från människosläktet är en bit av underkäken från någon som levde för cirka 2,8 miljoner år sedan.

Sex mer eller mindre intakta tänder finns kvar i käken som hittades av den etiopiske paleontologen Chalachew Seyoum.
Bild: BRIAN VILLMOARE

Käken innehåller en hörntand och alla fem kindtänder. Den hittades vid en utgrävning i Ledi-Geraru, ett område i nordöstra Etiopien.

– Det här är en av de största upptäckterna inom paleoantropologin under de senaste 10-15 åren, säger Lars Werdelin, professor i paleozoologi vid Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.

Fossilet är mellan 2,75 och 2,8 miljoner år gammalt, enligt en rapport i veckans nummer av tidskriften Science. Därmed är käken ungefär 400 000 år äldre än tidigare kända fossil från släktet Homo, som även vi moderna människor tillhör.

Forskarna bakom upptäckten placerar fossilet i vårt släkte på grund av tändernas och käkens proportioner. De kan inte säga vilken art materialet kommer från, men bedömer att varelsen levde strax efter att våra föregångare skiljdes från det utdöda släktet Australopithecus, vars mest kända medlem Lucy levde för 3,2 miljoner år sedan.

Lars Werdelin har deltagit vid utgrävningarna i Ledi-Geraru. Han har studerat fossil från djur jämngamla med Homo-käken, bland annat gräsätande antiloper, en tidig fläckig hyena och en stor sabeltiger. Djurlivet skvallrar enligt Lars Werdelin om att vår tidiga släkting levde i ett öppet och troligen torrt landskap.