Vinnare av Tidskriftspriset: Årets rörligt 2024!

Allvarliga säkerhetsrisker med smarta bilar

Bilverkstäder saknar kunskap för att säkra bilar mot digitala intrång, visar svenska forskare. Något som gör nyare bilar sårbara för cyberattacker och kan leda till både bilstölder och trafikolyckor.

Publicerad

Bilar blir alltmer uppkopplade och samtidigt mer sårbara för cyberattacker vilket kan skapa omfattande skada i trafiken.
Bild: Getty images

Nyproducerade bilar blir alltmer högteknologiska, en utveckling som får forskare att kalla dem ”datorer på fyra hjul”. Funktioner som automatiserad farthållare gör överlag trafiken säkrare, men medför också en risk att det motsatta sker – uppkopplade bilar går nämligen att hacka. Säkerhetsforskare har i experiment lyckades ta kontroll över en bils broms- och styrsystem. Utförs en sådan attack koordinerat kan det skapa enorma skador i trafiken.

Bilverkstäder saknar kunskap

Men medan biltillverkare och forskare tar aktiva steg för att bygga system som är säkra mot cyberattacker har bilverkstäder halkat efter i utvecklingen. En ny studie från högskolan i Skövde visar att reparatörer sällan har rätt kunskap om hur bilar bäst utrustas för att kunna motstå digitala intrång.

Martin Lundgren, lektor i informationsteknologi vid Högskolan i Skövde.
Bild: Anna Eklundgren

— Det framgick att verkstäderna emellanåt använde sig av inofficiell mjukvara och tekniska komponenter från tredjehandsleverantörer. Samt att de datorerna som används för bilarnas egna diagnosticeringssystem ibland användes till annat, som att surfa på internet, säger Martin Lundgren, lektor i informationsteknologi vid Högskolan i Skövde och medförfattare till studien.

– Det innebär en risk att datorn plockar upp skadlig mjukvara.

Eftersom det är verkstadsarbetarna som i många fall upprätthåller och uppdaterar bilars säkerhetssystem, kan brister i korrekta säkerhetsrutiner leda till en rad skadliga konsekvenser.

— Utöver mer omfattande cyberattacker kan ett digitalt intrång även leda till bilstöld då en hackare kan ta kontroll över en elektronisk nyckel. Tar en hackare kontroll över din bils säkerhetssystem kan du tänka dig ett framtidsscenario där personen sedan kräver dig på pengar för att inte sabotera din bils funktioner.

F&F i din mejlbox!

Håll dig uppdaterad med F&F:s nyhetsbrev!

Beställ nyhetsbrev

Biltillverkare håller på kunskapen

Att verkstäderna inte håller jämna steg med utvecklingen gällande digital säkerhet beror samtidigt på mer än deras egna bristande rutiner.

— Verkstadsarbetarna upplevde att biltillverkarna inte delar med sig av den kunskap de behöver för att optimalt hantera bilarnas säkerhet.

Denna information ges nämligen främst till märkesverkstäder. Något som riskerar att bli problematiskt då en stor andel av alla reparationer sker på andra verkstäder.

I framtiden hoppas Martin Lundgren på ett mer genomarbetad säkerhetstänk. Inom mjukvaruutveckling insåg man snabbt att även säkerhets- och driftsexperter behövde inkluderas under utvecklingsfasen, inte bara för produktionen, utan även för att hålla systemen i drift.

– I takt med att bilarna blir mer och mer uppkopplade behövs samma tänk inom bilindustrin. Bilverkstäder har traditionellt varit bra på att säkerställa bilens fysiska säkerhet, nu gäller det att de får förutsättningar för att hantera den digital säkerheten, säger Martin Lundgren.

Kunskap baserad på vetenskap

Prenumerera på Forskning & Framsteg!

Inlogg på fof.se • Tidning • Arkiv med tidigare nummer

Beställ i dag!
Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor