Drivved avslöjar Arktis historiska klimat

På en polarexpedition till Grönland samlar forskare drivved. Vedens ursprung och ålder hjälper forskarna att förstå både historiska och framtida klimatförändringar i Arktis.

Man i gul jacka står på karg strand med drivved

5 000 år gammal drivved som hittats vid Nares land på Grönland undersöks av forskaren Björn Gunnarson vid Stockholm universitet.
Bild: Hans Linderholm

Drivved sitter inne på historiska hemligheter. Trädets art, ålder och var det växt kan avslöja mycket om hur dåtiden sett ut. Nu vill forskare använda informationen för att kartlägga Arktis historiska klimat. Forskargrupper runt om i världen har samlat in över tusen drivvedsprover från Grönland, Svalbard och Island. En av forskarna är Hans Linderholm vid Göteborgs universitet, som nyligen kommit hem från en expedition i norra Grönland.

– Min förhoppning är att kunna ge mer detaljerad information om hur klimatet har varierat i olika delar av det här området. Systemet är så komplicerat i Arktis – det är hav, is och glaciärer. Det är många olika komponenter som gör det väldigt svårt att få en övergripande bild, säger Hans Linderholm.

Hans Linderholm på expedition i norra Grönland.

Drivvedens långa resa till Arktis

Träden som Hans Linderholm och hans kollegor hittar har växt kring flodsystemen i Ryssland och kring Mackenziefloden och Yukonfloden i Nordamerika.

– Av någon anledning så trillar ett träd ner i en flod och flyter ut i havet. Om trädet har tur så fryser det in i isen och kan hålla sig flytande under en längre tid, annars sjunker det inom ett halvt till ett och ett halvt år, säger Hans Linderholm.

Infryst i sitt isblock kan det flyta ända till Arktis. När sommarens korta smältperiod kommer kan det till slut släppa från isen och eventuellt sköljas upp på en strand i Arktis.

När forskarna väl hittat träden påbörjas detektivarbetet.

– Då ska vi ta reda på var de kommer ifrån. Det är ju inte helt solklart alla gånger, säger Hans Linderholm.

Söker trädens ursprung

Först försöker forskarna lista ut om trädet kommer från Ryssland eller Nordamerika. Om trädet vuxit de senaste tusen åren finns det så kallade referenskronologier som underlättar arbetet, alltså att forskare har samlat in träd från de aktuella områdena som kan jämföras med drivveden.

– Om de passar ihop, kan vi dels säga var trädet kommer ifrån, dels med större bestämdhet avgöra vilket trädslag det är och också när det växte.

Det mesta materialet är från 1900-talet, men det finns fynd som är flera tusen år gamla.

– Nu fokuserar vi på att hitta gamla träd som kanske är tre, fyra, fem, sex tusen år, säger Hans Linderholm.

Tidigare klimatförändringar ger svar framåt

Vedens ålder och ursprung avslöjar mycket om hur havsströmmarna gått, hur mycket is som funnits i havet och i sin tur hur klimatet varit. Tillsammans med fler fynd, från olika tidsperioder, kan forskarna få en bild av Arktis historiska klimatförändringar.

När det i takt med klimatförändringarna blir varmare, är det viktigt att förstå hur Arktis tidigare reagerat på ett förändrat klimat.

– Ju mer information vi har om hur det har fungerat tidigare, desto lättare blir det att förstå Arktis och titta framåt, säger Hans Linderholm.

foto taget från isbrytaren på ränna där isen spräckts
Isbrytaren Oden tog expeditionen runt Arktis.
Bild: Hans Linderholm