Hjärnskador dämpar beroende

Det händer ibland att en storrökare tappar röksuget efter en stroke. Nu har forskare upptäckt att sådana skador påverkar ett specifikt nätverk i hjärnan.

Brinnande cigarett

Forskare hoppas kunna bota beroende av nikotin och andra substanser genom att påverka knutpunkter i ett av hjärnans nätverk.

Från början var det svårt att se mönstret. Skador på flera olika ställen i hjärnan verkar ha samma mirakulösa effekt: En inbiten rökare lyckas plötsligt fimpa för gott utan några tecken på abstinens.

Nu har forskare upptäckt att skadorna har en minsta gemensam nämnare. Det skulle kunna leda till nya sätt att behandla flera olika former av beroende, enligt en rapport i tidskriften Nature Medicine.

En fjärdedel slutade röka

Markus Heilig, beroendeforskare och professor i psykiatri vid Linköpings universitet, har tagit del av resultaten.

– Det är en mycket elegant studie, säger han.

Den är delvis baserad på data från Linköping som visar att pulserande magnetfält från elektroder riktade mot hjärnan – så kallad transkraniell magnetstimulering (TMS) – kan få alkoholberoende människor att dricka mindre.

I den nya studien ingår 129 vanerökare som blev undersökta med hjärnkamera i samband med att de fick en stroke eller annan väl avgränsad hjärnskada. En fjärdedel av dem klarade att sluta röka direkt efter skadan utan att drabbas av abstinens eller återfall.

Hjärnkarta avslöjade samband

Forskarna utgick från en omfattande karta över kopplingarna mellan nervkretsar baserad på data från tusen normala hjärnor. Med hjälp av denna karta över en ”normalhjärna” kunde de belägga att skador som botar beroende hos olika patienter ingår i ett och samma nätverk. Och de upptäckte att samma nätverk är kopplat även till beroende av alkohol och andra substanser.

Forskarna hoppas att det blir möjligt att utveckla bättre behandlingar mot beroendesjukdomar genom att påverka knutpunkter i nätverket, till exempel med magnetstimulering. Men de understryker att det behövs mer forskning om eventuella biverkningar.