Låt mig lansera ett oumbärligt nyord: klicksanera
Ingen har väl missat Västra götalandsregionens magplask med journalsystemet Millennium. Per Snaprud ser ett generellt problem. Han efterlyser en kampanj motsvarande uppgörelsen med Lortsverige i början av förra seklet.
Dan, 89, bor på ett korttidsboende och behöver förnya ett recept på slemlösande brustabletter. En ganska enkel sak kan man tycka. Men i journalsystemet Millennium är det en mardröm.
Andreas Thörneby är distriktsläkare på Närhälsans vårdcentral i Kinna, känd som doktor Glad på plattformen X där han levererar kritiska och ofta roliga kommentarer om tillståndet i den svenska vården. Nyligen beskrev han exakt vad han som läkare behövde göra för att förnya Dans recept på brustabletter i Millennium.
Proceduren innehåller 34 steg. Ett exempel: ”Klicka på Lägg till vårdhändelse. Dialogruta öppnas (alternativt klicka på Ok, klicka sedan på Patienthanteringskonversation i den tredje övre menyraden, meny öppnas, klicka på Oplanerad vårdhändelse utan besök i menyn. Dialogruta öppnas).”
Så håller det på. Det ska skrollas i rullgardinsmenyer och skrivas på fält. I proceduren ingår ordet ”klicka” hela 71 gånger. 71 klick! För ett recept på brustabletter.
”Vår digitala vardag behöver klicksaneras”
Jag tänker på radiojournalisten Lubbe Nordström. Under hösten 1938 gjorde han en reportageresa genom Sverige för att skildra trångboddhet och dålig hygien. Resultatet blev en programserie i tio delar med titeln ”Lortsverige” som fick stor uppmärksamhet. Begreppet satte ljuset på ett problem, vilket i förlängningen ledde till reformer i folkhemmet.
Nu lever vi i en tid av digital lort. En av de allvarliga bristerna i Millennium präglar även mängder av system för tidsredovisning, projekthantering, nätpublicering och alla möjliga andra aktiviteter vi ägnar oss åt under stora delar av vår vakna tid. Alla dessa klick. Onödiga klick i onödiga rutor. Vår digitala vardag behöver klicksaneras.
Jag fattar vad klicken beror på. Programutvecklarna lägger in rullgardinsmenyer av rullgardinsmenyer för att skapa flexibla system, öppna för nya utmaningar. Ingenjörer älskar ett verktyg som går att anpassa till olika behov. Jag är själv ingenjör så jag vet. Det är ju fantastiskt om ett projektledningssystem klarar allt från att sätta ihop en tidning till att skicka raketer till rymden. Nackdelen är dock att skilda arbetsflöden innebär många valmöjligheter. Och klick.
Muskelminnet döljer systemens svårigheter
De som använder systemen allra mest utvecklar till slut så starka muskelminnen för klicksekvenserna att de inte längre ser svårigheterna. Desto jobbigare är det för dem som mera sällan och med ojämna mellanrum behöver använda många olika system med oräkneliga valmöjligheter.
Att många valmöjligheter belastar psyket är välkänt. Den brittiske psykologen William Edmund Hick beskrev redan år 1952 hur tiden det tar att fatta ett beslut ökar med antalet möjliga val. Så kunskapen finns. Vad som behövs är konkreta åtgärder mot den digitala lorten.
När Lubbe Nordström lanserade begreppet lortsverige bidrog han till att skapa en debatt om bättre hygien. Ord har ibland den funktionen; att hjälpa folk att få syn på ett fenomen värt att diskutera. Min fromma förhoppning är att ordet ”klicksanera” skulle kunna göra något liknande för vår digitala miljö. Man ska inte behöva känna vanmakt inför en enkel uppgift tillkrånglad av onödiga rullgardinsmenyer. När en programutvecklare i framtiden presenterar ett invecklat system för en kund hoppas jag att kunden säger något i stil med:
– Jamen jättefint. Tack. Men 71 klick är för mycket. Här behöver du klicksanera.
PS. Varje år sammanställer Språktidningen i samarbete med Språkrådet en nyordslista. Tipsa dem gärna om ordet klicksanera om du tycker att det beskriver något värt att diskutera! Årets lista offentliggörs den 27 december.
Kunskap baserad på vetenskap
Prenumerera på Forskning & Framsteg!
Inlogg på fof.se • Tidning • Arkiv med tidigare nummer