Myggfällor som doftar kiss bromsar spridningen av malaria

Enkla insektsfällor med en syntetisk doft av urin från kor minskade antalet malariafall med 60 procent i en by i Etiopien. Nu vill forskarna upprepa försöken med en ännu mer effektiv doft – men fortsatta forskningsanslag dras in.

Malariamygga suger blod på människa

Varje år dör över en halv miljon barn i malaria världen över. Sjukdomen sprids med myggor, som exempelvis Anopheles gambiae.
Bild: Rickard Ignell

Den lilla byn Abulo i södra Etiopien ligger i närheten av en sjö, mitt emellan majsodlingar och bananplantage. Här bor 900 personer och precis som i många andra afrikanska jordbruksbyar är malaria ett stort problem.

– Det är barnen som blir sjukast, säger Rickard Ignell, professor på institutionen för växtskyddsbiologi vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.

Under två års tid utrustades 50 av byns 134 lerhus med insektsfällor i ett forskningsprojekt. Fällorna riggades med en syntetisk doft av kourin, och byttes ut var tredje eller fjärde vecka för att säkerställa att doften var tillräckligt stark. En annan etiopisk by, Magge, fungerade som kontroll.

Fungerade bättre än väntat mot malaria

Forskarna kunde slå fast att fällorna bidrog till att bromsa malaria med 60 procent. Särskilt i mitten av byn var sannolikheten att drabbas mycket låg. Studien är publicerad i tidskriften BMC Medicine.

– Det finns bara en tidigare studie där man försökt sig på den här typen av massfångst av myggor, och den hade inte så jättebra effekt. Men de använde en syntetisk människodoft. Våra resultat var bättre än vi trodde, säger Rickard Ignell.

Urin som energidryck till myggorna

Myggor som dricker urin från kor får normalt en sorts energikick. De flyger längre, lever längre och reproducerar sig bättre. Med den syntetiska doften i fällorna lockades myggor i alla levnadsstadier, vilket Rickard Ignell tror är en viktig förklaring till framgången.

Rickard Ignell är professor på institutionen för växtskyddsbiologi vid Sveriges lantbruksuniversitet.
Bild: SLU

– Tyvärr kunde vi inte erbjuda fällorna till båda byarna eftersom en behövde fungera som kontroll. Vi är intresserade av att fortsätta forskningen och testa i fler byar och i fler länder, med fler dofter. Men som det ser ut nu kommer inte Vetenskapsrådet ge ytterligare medel till bilaterala samarbeten, säger han.

Inga fortsatta medel till utvecklingsforskning

Forskningen har finansierats av biståndsbudgeten, genom Vetenskapsrådet, men sommaren 2023 beslutade regeringen att sluta finansiera nya projekt inom utvecklingsforskning. Detta enligt ett ändringsbeslut i Vetenskapsrådets regleringsbrev. Redan beviljade forskningsprojekt löper dock projekttiden ut.

Kommer ni att fortsätta er forskning?

– Det är den stora frågan. Vi har lyckats ta fram en annan doft som vi har börjat testa i fällor i Burkina Faso och Etiopien och som faktiskt verkar fungera ännu bättre än urinen, säger Rickard Ignell.

Den nya doften är en syntetisk blomdoft, som inte finns i verkligheten. I stället är doften speciellt utformad efter en analys av 30 olika blommande växter som myggorna tycker om.