Ovanligt svart hål upptäckt i vår del av rymden

Med noggranna stjärnmätningar har astronomer avslöjat ett annars helt osynligt svart hål, närmare jorden än något som tidigare upptäckts. Eller är det kanske två?

Så här skulle det kunna se ut i det nyupptäckta systemet. Det svarta hålet Gaia BH1 förvränger ljuset omkring sig och ser ut att vara omgiven av en ljus ring.
Bild: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva/Spaceengine/M. Zamani

En internationell grupp av astronomer har använt mätningar från rymdteleskopet Gaia för att studera en solliknande stjärna som rör sig på ett ovanligt sätt. Rörelsen visar att den har en osynlig följeslagare. Efter en närmare analys drog astronomerna slutsatsen att det knappast kan vara något annat än ett svart hål. Systemet är bara 1 600 ljusår bort, mindre än hälften så långt bort som det tidigare närmaste kända svarta hålet.

– De har gjort ett väldigt fint detektivarbete med data av väldigt god kvalitet, säger David Hobbs, universitetslektor i astronomi vid Lunds universitet, som har läst rapporten.

Ett gåtfullt stjärnsystem

Forskarna har försökt att förstå hur systemet med stjärnan och det svarta hålet kan ha blivit till, och kommit fram till att det kanske inte bara är ett ensamt svart hål. Det kan vara två stycken i en ganska tät bana kring varandra, medan den synliga stjärnan kretsar kring dem på mycket större avstånd. Att studera systemet närmare med flera olika typer av instrument kan avslöja mer.

De flesta kända svarta hål har upptäckts genom att de drar till sig materia som hettas upp och lyser. De brukar avslöjas av att de avger stark röntgenstrålning. Vilande svarta hål som detta är däremot mycket svåra att upptäcka. Forskarna bakom upptäckten förväntar sig att det ska gå att hitta dussintals sådana svarta hål med samma metod när det kommer mer data från Gaia.

Gaia kartlägger galaxen

David Hobbs är väl bekant med mätningarna som ligger till grund för upptäckten. Forskargruppen i Lund har en central roll i grundarbetet med informationen från Gaia. Rymdteleskopet har ett ambitiöst program för att kartlägga avstånd och riktning till ett enormt antal stjärnor, samt mäta stjärnornas rörelser.

– Det ursprungliga målet var att mäta en miljard objekt, men vi närmar oss nu två miljarder, säger David Hobbs.

Hittills har bearbetade mätningar från ungefär tre år släppts. Nästa omgång håller på att förberedas och görs tillgänglig 2025. Så småningom kommer det att finnas mätningar från tio år.