Solen på nära håll

Nya rön från två rymdsonder. Den ena ger detaljbilder om solens utbrott, den andra har för första gången varit inne i solens yttre atmosfär – koronan.

En närbild av en del av solens korona, tagen i ultraviolett ljus av rymdsonden Solar Orbiter.
Bild: Solar Orbiter/EUI Team/ESA & NASA

Solens yttre atmosfär, koronan, sträcker sig långt utanför den lysande ytan. Koronan är mycket gles och tunn men flera miljoner grader varm. Hur blir den så het? Och hur bildas solvinden, den ström av elektriskt laddade partiklar som sveper fram genom solsystemet? Det här är några av de frågor som utforskas med rymdsonder.

Den europeiska rymdsonden Solar Orbiter har färdats kring solen sedan början av 2020 och har redan gjort upptäckter, bland annat av små solutbrott i miniatyr som kallas lägereldar. Nu har mätningar från sonden visat att lägereldarna kan skjuta ut strålar av plasma med hög hastighet under tio till tjugo sekunder.

Under sondens kryssningsfas som varade fram till slutet av november 2021 testades och kalibrerades instrumenten. En del av testerna var av så hög kvalitet att de kunde användas till forskning, redan innan den egentliga forskningsfasen hade påbörjats. Det har resulterat i mer än 50 vetenskapliga artiklar, som nu publiceras i ett specialnummer av tidskriften Astronomy & Astrophysics.

Ungefär samtidigt har den amerikanska sonden Parker Solar Probe för första gången passerat gränsen mellan koronan där partiklarna hålls kvar kring solen och området där solvinden börjar strömma utåt. Sonden kommer att passera genom gränsen till solens atmosfär upprepade gånger, för att samla så mycket information som möjligt.