Annons

Den nya lösningen har fungerat så pass bra att den ska rullas ut till ännu fler föreläsningssalar på Chalmers. Här föreläsar Ulf Gran, viceprefekt för grundutbildningen vid institutionen för fysik.

Bild: 
Mia Halleröd Palmgren/Chalmers

Tips från e-sportare avlastar Chalmerslärare

Efter en kaotisk coronavår med tidskrävande distansundervisning har lärarna på Chalmers tekniska högskola hittat en ny lösning: att strömma video med inspiration från professionella gamers.

Annons

Publicerad:

2021-02-22

När covid-19 slog till fick lärarna på Chalmers tekniska högskola i Göteborg ställa om till distansundervisning med bara en veckas varsel. Många upplevde att arbetsbördan ökade, till exempel genom att behöva paketera hela föreläsningar i invecklade power point-presentationer.

– Jag provade att sända en del föreläsningar live med video, men märkte att det var mycket svårare än jag trott, säger Philippe Tassin som är docent i fysik.

Är videon för lågupplöst ser inte studenterna viktiga detaljer på tavlan eller de experiment som läraren genomför i salen. Men högupplöst video gör sändningen fördröjd, vilket gör det svårt för lärare och studenter att kommunicera.

Samlade teknikråd från gamers

Några som har löst detta problem är professionella datorspelare, eller ”streamers” som livesänder sitt spelande och interagerar med sina fans, ofta på daglig basis. En del sysslar med e-sport, vilket innebär att de tävlar i datorspel. Andra sänder bara för att det är kul – till exempel svenska Susanne "Jenyfear" Bergstedt som F&F tidigare skrivit om.

– Vi började göra research och undersöka vilka mjukvaror och hårdvaror de rekommenderade, säger Philippe Tassin.

Under sommaren omvandlade han och kollegan Andreas Isacsson två föreläsningssalar till ”videostudios” utifrån det de lärt sig. De utrustade salarna med en kamera som är låst på tavlan och två andra som kan riktas om och fjärrstyras. Läraren kan även sända en bild av sin egen datorskärm och på så sätt demonstrera olika mjukvaror.

Här pågår en föreläsning framför den överblickande tavelkameran. Föreläsaren kan lägga in andra kameravinklar som en ”bild-i-bilden”. Till höger syns utsuddade studenter i chatten.

Bild: 
Mia Halleröd Palmgren/Chalmers

Specialbyggda datorer låter videon sändas med bara en till två sekunders fördröjning, och framför sig har läraren en stor skärm där de ser studenterna och vad de skriver i chatten.

De två studiorna har tillräcklig kapacitet för lärarna på fysikinstitutionen, och hittills har gensvaret varit mycket positivt. Både från studenter och från andra lärare vars arbetsbörda har minskat, då de nu kan föreläsa i princip på samma sätt som innan pandemin. Framöver ska lösningen rullas ut till fler föreläsningssalar på Chalmers.

Studenter skickar ”hemliga” frågor i chatten

Lösningen har även fått andra, oväntade effekter säger Philippe Tassin. Till exempel ställer de flesta studenter frågor i chatten istället för med rösten, trots att de är uppkopplade med mikrofon.

– Faktum är att många frågor kommer i privata meddelande som bara läraren kan se. Då läser man upp frågan i klassrummet, utan att säga vem som ställt den. Jag tror att vi på så sätt får frågor från studenter som annars inte hade vågat ställa dem, vilket är väldigt intressant.

Han tror att lösningen kan fylla en viktig funktion även efter pandemin.

– Jag tror jag att vi landar i en sorts hybridlösning. Studenter kan komma till föreläsningarna på campus, medan internationella studenter, eller de som är sjuka, istället kan delta via livesändningen.

Har ni döpt era studios till någonting nördigt och coolt? ”Voyager” till exempel?

Philippe Tassin skrattar.

– Faktiskt inte, men det kanske är en bra idé! Just nu kallar vi dem bara för ”distansundervisningsstudios”.

Forskning & Framsteg berättar om fackgranskade forskningsresultat och om pågående forskning. Våra texter ska vara balanserade och trovärdiga, och sätta forskningsresultaten i sitt sammanhang för att göra dem begripliga. Forskning & Framsteg har rapporterat om vetenskap sedan 1966.