Falska klick i rättssalen

Publicerad

Google får ju det mesta av sina inkomster från annonser. Betalningen för en annons räknas ut på basis av den trafik som annonsen genererar – de klick på annonsen som utförs av någon besökare till Google-sidan. Men lika länge – o, det är många många år nu – som det funnits annonsfinansierade webbsidor har det funnits falskklickare som klickat på annonser för få upp besöksfrekvensen på konstgjort sätt.Google – som är månt om sitt rykte – är sårbart för den här sortens falskspel eftersom företaget har avtal med andra annonsfinansierade hemsidor som licensierat Google-teknologi. Häromveckan stämde Google enligt nyhetssajten cnet.com en av sina licenspartners inför rätta för att ha falskeligen klickat till sig inkomster – antingen med robotklick eller genom att anställa stora mängder mänskliga klickare från låglöneländer. Cnet.com beskriver falskklick som ett bekymmersamt problem för hela den annonsfinansierade internetbranschen – men det här borde väl gå att detektera automatiskt, eller hur? Problemet låter som ett lämpligt uppdrag åt ett nischföretag.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor