Vikingar spåras med kväve

Tyngre kväveisotoper avslöjar forna boplatser.

Gräs och annan grönska på Grönland innehåller kemiska spår efter vikingarnas forna boplatser. Växter som lever kring dessa platser har en ovanlig sammansättning av kväveisotoper. Halten av den tyngre isotopen kväve-15 är förhöjd i förhållande till kväve-14. Det rapporterar kanadensiska arkeologer i tidskriften Journal of Archaeological Science. Upptäckten kan leda till nya sätt att leta efter boplatser utan att gräva.

- Det är spännande att spåren finns kvar efter så lång tid, säger Kerstin Lidén, professor i arkeologi vid Stockholms universitet.

Den ändrade sammansättningen av kväveisotoper beror på att den tyngre isotopen anrikas i näringskedjor. Sälar och fiskar innehåller mycket av det tyngre kvävet eftersom de befinner sig långt upp i havens långa näringskedjor. Vikingarna på Grönland åt både säl och fisk, vilket fortfarande präglar växtligheten där de bodde.