Korta promenader hjälper personer med typ 2-diabetes att hålla blodsockret lågt.

Bild:
iStock

Promenad efter maten sänker blodsockret

Publicerad:

2016-10-17

Det är bättre att ta en kort promenad efter varje måltid än en enda långpromenad per dag om man vill hålla blodsockret i schack, enligt en studie från Nya Zeeland.

Människor med typ 2-diabetes fick följa två olika rutiner: antingen en halvtimmes promenad per dag vid valfri tidpunkt – eller en runda på tio minuter direkt efter frukost, lunch och middag.

Skillnaden var tydlig. De som tog tre korta promenader hade i genomsnitt 12 procent lägre blodsockerhalt efter maten jämfört med dem som tog en enda längre promenad. Det rapporterar forskare vid University of Otago på Nya Zeeland i tidskriften Diabetologia.

I studien ingick 41 personer som följde de båda rutinerna under två veckor med en månads mellanrum. Deltagarna var utrustade med stegräknare och en apparat som mäter blodsockerhalten var femte minut.

Störd signalering

Vid typ 2-diabetes har cellerna nedsatt förmåga att reagera på insulin – en signal om att ta upp socker från blodet.