transplantationer

Tidigare har läkarna varit tvungna att transplantera vävnad från oskadade delar av patientens kropp, men nu har Gunnar Kratz, professor i plastikkirurgi vid Linköpings universitet, visat att det går a
Under graviditeten måste mammans och fostrets blod samarbeta för att fostret ska kunna utvecklas. Men blodcellerna får inte blandas, eftersom det kan leda till livshotande immunreaktioner.
I slutet av 1970-talet klev Wu Yintang på tåget vid Stockholms centralstation med ett stort kylskåp i bagaget.
Ögat kan användas som ett minilaboratorium för att studera enskilda, levande celler under verkliga omständigheter. Det visar en grupp forskare vid Karolinska Institutet och University of Miami.
Med hjälp av ett ämne som finns i tvättmedel, tensiden natriumdodecylsulfat, har en grupp amerikanska forskare tvättat bort hjärtcellerna från döda råtthjärtan.
Nobelpristagaren Hamilton Smith och dna-pionjären Craig Venter är några av forskarna bakom bedriften att tillverka en helt konstgjord kopia av arvsmassan hos en bakterie.