Reaktion på rädsla i amygdala

Reaktionen i hjärnans amygdala hos en person som blir skrämd syns i gult och rött. Bilden är tagen med en PET-kamera.

WELLCOME DEPT. OF COGNITIVE NEUROLOGY/ SCIENCE PHOTO LIBRARY

Orädda kvinnor får panik av andnöd

En ny studie visar att människor med en hjärnskada som gör att de inte är rädda för sådant som skrämmer andra får panik av koldioxid.

2013-02-04

En kvinna känd som SM i den medicinska litteraturen har blivit rädd för första gången i sitt vuxna liv, rent av panikslagen. Hon har en skada i amygdalakärnorna, två mandelstora knippen av nervceller inbäddade i vardera tinningloben. Kärnorna har länge ansetts spela en central roll för upplevelsen av rädsla hos både djur och människor.

Hemska bilder och annat som forskare använder för att skrämma folk i olika experiment biter inte på SM. Men nyligen testade en grupp forskare att låta henne andas luft med mycket hög halt av koldioxid från en inandningsmask. Då kom paniken. Ytterligare två kvinnor med samma slags skada i amygdala reagerade likadant. Gasen framkallar en känsla av andnöd.

Forskarna vet inte varför koldioxid verkar vara det enda som skrämmer människor utan fungerande amygdalakärnor. Men de noterar att många andra hotfulla intryck fångas upp av ögonen eller öronen, som i sin tur signalerar till amygdala. En hög halt av koldioxid, däremot, når hjärnan via mottagare i hjärnstammen och kan påverka nervsystemet på helt andra sätt, skriver forskarna i Nature Neuroscience.