Blå spår. De raka, blå strecken är muoner som har bildats i sönderfallet efter en Higgspartikel.

Bild:
CERN

Higgs – ett efterlängtat genombrott

Nu har den sista pusselbiten i fysikens Standardmodell hittats – teorin om hur materia bygger upp universum.

2012-07-05

– Vi har upptäckt en ny elementarpartikel. Det är den tyngsta bosonen någonsin, sade Joe Incandela, talesman för fysikerna vid Cern på presskonferensen den 4 juli.

Den nyupptäckta bosonen – en term för materiens minsta beståndsdel – är med 99,99 procents säkerhet den eftersökta Higgspartikeln, drygt hundra gånger tyngre än en proton, vätets atomkärna. Dagen till ära var därför även Peter Higgs inbjuden till Cerns presskonferens, fysikprofessorn som i unga år, för drygt fyra decennier sedan, föreslog Higgspartikelns existens.

Higgpartikeln är den sista pusselbiten i fysikens Standardmodell för materiens minsta byggstenar och alla krafter som råder över dem. Partikeln hör till det så kallade Higgsfältet, som tilldelar de andra partiklarna deras massa.

Jakten på Higgspartikeln startade år 2009, då fysiker började krocka protoner i världens mäktigaste accelerator. Bland de flera biljoner partiklar som sedan dess har bildats i krockarna har fysikerna letat efter spår av Higgsbosonens sönderfall. Higgs är så kortlivad att den genast sönderfaller till andra partikler, om den bildas.

Det finns många möjliga spår efter Higgs, och resultatet är statistiskt: risken att det är fel ska inte överstiga 1 till 1,7 miljoner. De två konkurrerande forskargrupperna vid Cern – Atlas och CMS – har därför kämpat för att samla tillräckligt många intressanta fall.

Nu ska grupperna fortsätta jakten för att mer exakt kunna beskriva den nya partikelns egenskaper. Om egenskaperna inte stämmer med vad som förväntas så är upptäckten om möjligt ännu större. För vad alla fysiker innerst inne längtar efter är att hitta något som ingen har kunnat förutsäga.