Bara tre sorters neutriner trots allt

Den fjärde typen av neutriner som fysikerna uppfann för att få massorna att stämma tycks inte finnas.

2007-07-01

Neutriner är partiklar som med sitt gåtfulla beteende länge har gäckat fysikerna. Elementära som de är, skulle de sakna massa och uppträda i naturen i tre olika skepnader. Att det länge fattades neutriner i partikelströmmen från solen förklarade man till slut med att de kanske ändå har en liten massa. Den tillåter i så fall neutrinerna att på vägen till jorden byta skepnad i så kallade oscillationer som förvandlar en sorts neutrino till en annan. Så när de anländer hit känner man inte riktigt igen dem.

Men när amerikanska fysiker för drygt tio år sedan studerade oscillationerna vid ett laboratorium i Los Alamos stämde inte massorna om man inte uppfann en fjärde sorts neutrino. Den skulle i sin tur kräva en kraftig revision av fysikens så kallade standardmodell över naturens alla krafter och partiklar.

Nu kommer bud från USA att den fjärde neutrinon nog inte finns. Inga spår hittades i ett pågående experiment, den här gången vid Fermilaboratoriet utanför Chicago. Men helt säkra är forskarna inte än. Neutrinerna undviker som vanligt att ge definitiva besked.