Självstädande solpaneler

Att rensa solpaneler från damm, smuts och sand kan ta tid. Lösningen är en ny teknik som städar solpaneler automatiskt.
**Praktiskt.** Solpaneler som automatiskt dammas av underlättar underhållet. En solcellsanläggning kan täcka ett område stort som femtio fotbollsplaner.
Bild: US Air Force

Damm på solpaneler begränsar solinstrålningen och gör panelerna mindre effektiva. För att lösa problemet har forskare vid Boston University i USA tagit fram en ny teknik för automatisk rengöring. Panelerna förses med ett skyddande skikt av glas eller plast som har en tunn beläggning av ett genomskinligt, elektriskt ledande material. Tre olika sorters sensorer – några videokameror, en mätare av solstrålningen, och spänningsmätare – samverkar för att känna av hur mycket damm det finns på ytan.

När det blivit för mycket damm skickar systemet en elektrisk chock genom materialet, som skakar av dammet från solpanelen. På två minuter avlägsnas 95 procent av dammet, enligt forskarna.

Tekniken, som kallas för EDS (electrodynamic screen), har ursprungligen utvecklats för solpaneler som använts vid expeditioner till månen och Mars. Men Bostonforskarna, som samarbetar med den amerikanska rymdstyrelsen Nasa, har gjort laboratorietester som visar att den fungerar bra att använda även på jorden.

– Tekniken kan användas både på redan uppsatta solpaneler och integreras vid nyproduktion, säger Malay Mazumder, ansvarig forskare i Boston.

Städtekniken är inte heller överdrivet dyr. Energin som krävs för städningen utgör en bråkdel av solpanelens dagsproduktion, och priset för installationen och produktionen utgör 2 procent av kostnaden för solpanelen.

Stora solcellsanläggningar finns redan i USA, Spanien, Tyskland, Mellanöstern, Australien och Indien, och forskarna är övertygade om att den nya, patenterade tekniken kan komma att få stor användning.