Annons
Etanol framtidens bränsle – i början av förra seklet

Helena Ekerholm är forskare vid Institutionen för idé- och samhällsstudier vid Umeå universitet och författare till avhandlingen Bränsle för den moderna nationen.

Bild: 
Per Melander

Etanol framtidens bränsle – i början av förra seklet

Helena Ekerholm har undersökt etanoldebatten under mellankrigstiden.

Författare: 

Publicerad:

2012-11-25

Hur länge har man hoppats på etanol som drivmedel?

– Till och från i över hundra år. Redan 1909 talades det om etanolen som framtidens drivmedel. Och sedan dess har visionerna och förhoppningarna kring etanol sett rätt likartade ut. Det har talats om att etanol skulle användas som drivmedel i Sverige och även exporteras. Skillnaden är att i dag är det klimatdebatten som driver frågan, och svenska politiker och etanoltillverkare vill vara moraliska förebilder. Under mellankrigstiden skulle Sverige i stället vara en ekonomisk och teknisk förebild. Men det är samma drömmar.

Kan man tala om historie­löshet?

– Ja, absolut. Vissa fraser i dagens debatt om möjligheterna för svensk etanoltillverkning låter exakt som på 1920- och 30-talen. Argumenten för svensk etanol hade då, precis som nu, en nationalistisk ansats, och man hade stora förhoppningar på skogsprodukter som råvara.

Och även då väckte satsningarna kritik och omgavs av politiska konflikter.

Varför slog etanolen inte igenom?

– Etanol var dyrare än bensin, som dessutom redan var en del av ett etablerat distributionssystem med mäktiga aktörer. Därför behövde etanolen stödjas med skattemedel för att etableras på den svenska drivmedelsmarknaden.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
10 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Lägg till kommentar