Varför ser galaxen inte större ut?

Andromedagalaxen

Bild:
Robert Gendler

Varför ser galaxen inte större ut?

Publicerad:

2012-08-07

Fråga: Den närmaste galaxen – Andromedagalaxen – befinner sig cirka två och en halv miljon ljusår från oss och är cirka tvåhundratusen ljusår i diameter. Dess skenbara storlek för oss på jorden borde vara densamma som för ett två meter stort föremål på ungefär 30 meters avstånd. Varför ser vi bara galaxen som en ytterst suddig fläck?

Gösta Palmström, Vänersborg

Svar: Om man jämför de senaste mätningarna för avståndet och storleken på Andromedagalaxen, är det mycket riktigt som att se ett två meter stort objekt på cirka 30 meters avstånd. Men utkanter av galaxer är betydligt ljussvagare än de inre delarna. När man tittar på Andromedagalaxen med ögat syns därför bara en skymt av de innersta delarna. Tittar du mot himlen är den ljussvaga fläcken inte större än en lillfingernagel. Du ser den bäst med periferivyn, det vill säga genom att titta på en närbelägen svag stjärna. Andromedagalaxen är det mest avlägsna systemet som man kan se med blotta ögat. Om du vill hitta den är det bäst att titta mot himlen i november månad, mellan stjärnbilderna Cassiopeia och Pegasus.

Kambiz Fathi, astronom vid Stockholms universitet.