Bakom projektet ligger forskningsinstitutet RISE. Drönaren flög från en restaurang i utkanten av Linköping till stadens universitetsområde. – Leveransen bestod av basilikakyckling och ris, maten var fortfarande varm när den kom fram och det var mycket gott, säger Rasmus Lundqvist, forskare inom autonoma system på RISE och verksamhetschef för drönarflygningen. Precision och säkerhet största utmaningen I och med den lyckade leveransen är det EU-finansierade forskningsprojektet AWARD2 därmed avslutat. Drönaren var helt självkörande och flög utom synhåll, vilket kräver ett särskilt tillstånd av...
Serviceteknikern drar ut laddkontakten från planets ena sida. Klart för start. Ljudlöst rullar planet mot startbanan. Det enda som de 50 passagerarna hör när planet skjuter fart är ett svagt vinande. Den 40 mil långa resan klaras av på drygt en timme. Utsläppen av koldioxid är noll. För alla som har klimatångest över sina flygresor låter det här scenariot som en dröm. Tysta, eldrivna flygplan som laddar sina batterier med förnybar el från sol och vind. År 2040 kan de vara verklighet – i Norge. Landet som redan har högst andel elbilar i världen vill nu elektrifiera även sin flygtrafik. – Jag...
På ett modellplan har forskare vid MIT, stöttade av flygplanstillverkaren Boeing, testat en ny metod för att skydda flygplan mot blixtar. Sensorer upptäcker laddningar på flygplanskroppen som kan uppstå när planet påverkas av elektriska fält. Systemet svarar med att skicka ut negativa laddningar som minskar risken för blixtbildning. Nästa steg blir tester på obemannade drönare, hoppas forskarna. Källa: American Institute of Aeronautics and Astronautics Journal
Det tar bara 0,1 sekunder för nyckelpigan att öppna sina prickiga täckvingar och fälla ut flygvingarna. Att sedan vika ihop allt igen tar ett par sekunder. Japanska forskare har studerat förloppet i detalj, för att ta reda på hur de tunna vingarna kan vara både vikbara och så stabila. De såg att vingarna spänns ut av lister som påminner om rullbara måttband av stål, med längsgående veck som gör dem styva. Små strukturer på täckvingarnas insida ”knäcker”sedan vecken, så att listerna kan vikas och läggas till rätta. Forskarna hoppas att upptäckten ska leda till nya sätt att utforma allt från...
Ett nytt kompositmaterial med grafen kan hålla vingar och rotorer hos flygfarkoster isfria helt utan avisningsmedel. Det framgår av försök ända ner till –20 °C, som forskare vid Rice-universitetet i Houston har gjort. Den elektriskt ledande kompositen består av tunna band av grafen inlagda i epoxi. Elvärmen håller isen borta och materialet läggs som ett extra lager på rotorvingarna. – Med denna komposit på vingarna skulle tid och pengar kunna sparas på flygplatser där glykolbaserade kemikalier numera används för avisning, vilket även är en risk för miljön, säger professor James Tour vid Rice-...
Ett nytt, helt eldrivet flygplan har fått luft under vingarna. Planet, som är utvecklat av Airbus i Frankrike, kallas E-Fan och gjorde sin första officiella flygtur i våras. Det tvåsitsiga planet är byggt av kolfiberkomposit och har två elmotorer med en sammanlagd effekt av 60 kilowatt. De driver varsin ställbar fläkt som är innesluten i en kåpa. Energin kommer från litiumjonbatterier inuti vingarna. Enligt Airbus kan planet hålla sig i luften upp till en timme, med en marschfart på 160 kilometer i timmen. E-Fan är ännu ett experiment. Men Airbus räknar med att fram till 2017 utveckla det...