Mobiltelefonen laddas med vodka

En ny typ av bränslecell drivs med alkohol, och ett par droppar räcker i månader.

Amerikanska forskare har konstruerat en ny typ av biobränslecell som kan ersätta uppladdningsbara batterier i t ex bärbara datorer och kameror. I stället för att ladda batteriet i ett fast eluttag laddas det med ett par droppar etanol, dvs vanlig sprit.

– Bränslecellerna har framgångsrikt drivits med vodka, gin, och vin, säger Shelley Minteer, docent vid Kemiska institutionen, Saint Louis University i USA.

Traditionella bränsleceller kräver ofta dyra elektroder av ädelmetaller. Därför har en rad alternativa tekniker utvecklats. Forskarna i USA har valt att utnyttja biologiska enzymer för att kringgå problemet.

Dessa enzymer understöder de kemiska reaktioner som sker vid elproduktionen. Enzymerna är dock extremt känsliga för förändringar i pH-värde och temperatur. Därför har forskargruppen klätt elektroderna med en polymerplast full med skräddarsydda porer, där enzymerna kan arbeta i en idealisk mikromiljö.

– Andra s k biobränsleceller har en livslängd på några få dagar. Med vår teknik har enzymerna varit aktiva i mer än 75 dagar utan något tecken på avmattning, säger hon.

I dag producerar bränslecellen 2 milliwatt per kvadratcentimeter.

– Även om resultaten är intressanta, kommer det att ta tid innan det finns tilllämpningar som fungerar. Oftast krävs bränsleceller med en effekttäthet på upp emot 500 milliwatt per kvadratcentimeter, säger Ingvar Albinsson, fil dr vid Institutionen för fasta tillståndets fysik, Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

Forskargruppens prototyp beräknas vara helt färdig inom sex till nio månader och uppskattas då vara ungefär 5 kvadratcentimeter stor.