Lyckat försök: de somnade vid ratten!

Trafikforskare studerar hur sovande förare reagerar på räfflade vägkanter.
Publicerad

– Kan du ringa upp senare, min försöksperson har just somnat, viskar Anna Anund vid Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Jag ringer upp efter en stund, och det visar sig att ännu ett lyckat försök är avklarat:

– Alla utom tre har somnat, säger hon. Ett mycket lyckat försök.

Anna Anund studerar sömniga bilister. Försökspersonerna är garanterat trötta: samtliga kommer direkt från nattskiftet. Då får de sätta sig framför ratten i en 1,5 timmar lång körning i en bilsimulator på en kopia av riksväg 34 utanför Målilla.

Sömniga och trötta personer i trafiken orsakar ungefär var femte trafikolycka. Trötthet är därmed ett lika stort problem som alkohol i trafiken. De förare som löper störst risk är unga personer, skiftarbetare och yrkesförare.

Det finns en mängd åtgärder för att minska tröttheten i trafiken och de problem som den orsakar. Frästa räfflor i väggrenen både låter och känns när bilen hamnar fel. Räfflorna finns redan på en del platser i Sverige, men innan man börjar anlägga dem i större skala måste man veta att de faktiskt har avsedd effekt.

– Det ser bra ut. Alla som somnade väcktes av räfflorna, de reagerade rätt och körde inte av vägen.

Studien försöker också besvara en annan fråga. Går det att se på hjärnaktiviteten hos en förare om han eller hon är på väg att somna?

– Med dagens utrustning kan vi se att en förare somnat, men vi försöker också kunna förutsäga det, säger Anna Anund, vars mål är att hitta ledtrådar som går att använda i ett framtida sömnvarningssystem i bilar.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor