Blått ljus på nytt sätt

Forskare vid Linköpings universitet har utvecklat en ny typ av blå lysdiod som kan leda till både billigare och mer effektiv belysning.

Den nya lysdioden bygger på perovskit, ett samlingsnamn för halvledare med en speciell kubisk, kristallin form. På senare år har materialet slagit igenom inom solcellsforskningen tack vare att det är enkelt och billigt att tillverka samtidigt som det har god förmåga att omvandla solenergi till elektricitet. Men perovskit kan även emittera ljus och användas för att göra lysdioder. Hittills har det dock varit svårt att få fram stabila lysdioder av perovskit som ger blått ljus. Det har forskarna i Linköping nu lyckats med tack vare en ny tillverkningsmetod som ger ett mer homogent material än tidigare.

Blått ljus behövs för vitt ljus

– Det är ett viktigt genombrott. Sedan tidigare finns det lysdioder av perovskit för rött och grönt ljus, men de blåa har inte varit stabila utan övergått till att lysa i grönt, förklarar Weidong Xu, postdoc vid Linköpings universitet och medförfattare till studien som publicerats i Nature Communications.

Blått ljus behövs för att tillverka lysdioder som ger vitt ljus. Forskarna kommer nu att försöka öka effektiviteten från dagens 11 procent till 20 procent. På sikt kan lysdioder av perovskit ersätta dagens lysdioder i belysning och i skärmar och därmed göra dem både billigare och mer effektiva.

– Lysdioder av perovskit är fortfarande en ung teknik så det återstår mycket forskning, men jag tror att de första produkterna kan komma inom fem år, säger Weidong Xu.