Vulkanernas hemligheter

Bild: Robin Andrews

Vulkanen Ol Doinyo Lengai i Tanzania har svart lava som flyter som bläck. På havets botten finns vulkaner som visar var sprickorna finns mellan jordskorpans plattor. Hawaii är uppbyggt av vulkaner, liksom Island.

Vulkaner är öppningar till jordens inre, som avslöjar att planeten är mycket dynamisk och inte ett stumt och stelt klot. De är en del av de förutsättningar som gör jorden beboelig. Vulkaner på andra himlakroppar visar på liknande sätt hur planeter och månar har utvecklats. Ol Doinyo Lengai är den enda vulkanen i sitt slag i solsystemet, men Mars utdöda jättevulkaner och de enorma lavafontänerna på Jupiters måne Io har också sina historier att berätta.

Robin George Andrews, författaren till boken Super volcanoes, ger läsaren en entusiastisk introduktion till vulkaner både nära och långt borta. Säg inte att stenar är tråkiga! Det enda som saknas är bilder, och jag kommer på mig själv med att lägga ifrån mig boken och googla gång på gång.

Men hur är det då med de beryktade supervulkanerna, som ibland sägs vara ett hot mot mänsklighetens existens? Jo, supervulkaner finns – men ingen som är en överhängande fara vid vår tid på jorden. Men även vulkaner av mer begränsad storlek är värda respekt.

Super volcanoes: What they reveal about earth and the worlds beyond