Leta blåstång under fullmånen

Kartlägg blåstången, rapportera algblomning och fota sillgrisslor – Östersjöns egna pingviner. Det är några sätt att bidra till svensk forskning under sommaren.

Lena Kautsky, professor emeritus i marin växtekologi vid Stockholms universitet, leder projektet Algforskarsommar som ska öka kunskapen om blåstången.
Bild: Robert Kautsky

För andra året i rad genomförs projektet Algforskarsommar vid Stockholms universitet. Projektet bygger på medborgarforskning vilket innebär att frivilliga kan samla in data för att hjälpa forskarna.

Målet är att öka kunskapen om förändringar i blåstångsamhället genom att studera blåstång längs med kusten från Öresund till Umeå, samt längs Öland och Gotland.

Blåstången kallas ”Östersjöns skog”

Bland tången, som kan bli mellan 30 och 40 år gammal, lever ett stort antal smådjur som exempelvis tånggråsuggor, båtsnäckor och nattsländans larver. Blåstången kallas därför för ”Östersjöns skog” berättar Lena Kautsky, professor emeritus i marin växtekologi vid Stockholms universitet, som håller i projektet.

vit balja med vatten i botten, några smådjur och en tångruska
Bland blåstången gömmer sig ett stort antal smådjur som forskarna är intresserade av, inte minst tånggråsuggorna som (om de blir för många) kan äta upp så mycket tång att den minskar eller försvinner i området. Här syns en tånggråsugga högst upp i vänstra hörnet.
Bild: Lena Kautsky

– Under hela sommaren kan deltagarna hjälpa till genom att plocka tång, skaka den över en balja med vatten och fotografera smådjuren som trillar ut. Det ger mycket information om hur mycket småfisk, exempelvis spigg, som finns i vattnen och äter upp smådjuren.

Mognar blåstången allt tidigare?

Förhoppningen är att fortsätta med projektet under lång tid och samla in data från flera år i rad. Nytt för i år är forskning om när blåstången mognar.

– Varmare temperaturer gör att vårblommor blommar allt tidigare på land. Vi vill ta reda på om samma mönster finns för blåstången, säger Lena Kautsky.

Tången har både han- och honplantor och förökar sig genom ett synkroniserat utsläpp av ägg- och spermiesamlingar. Detta sker vid fullmåne och det är precis då som forskarna vill samla in data om hur blåstången ser ut.

Från augusti kan man också ge sig ut och leta efter den höstförökande blåstången. Forskarna tror att den är på frammarsch och kan komma att ta över efter den sommarförökande varianten som på grund av övergödning har försvunnit på många ställen.

Studera blåstången vid fullmåne

• Tången har både han- och honplantor och förökar sig  genom ett samtidigt utsläpp av ägg- och spermiesamlingar.
  • Fortplantningen sker vid fullmåne, 14 juni och 13 juli 2022, och det är precis då som forskarna vill samla in data om hur blåstången ser ut.
  • Mer information här.