Växer atmosfären när klimatet blir varmare?

I artikeln ”Så lades grunden för dagens klimatforskning”, F&F 10/2021, skriver ni om det senaste Nobelpriset i fysik. Pristagaren Syukuro Manabes första klimatmodell grundade sig i all enkelhet på att varm luft stiger uppåt, och den varma luften tar med sig vattenånga. Innebär det att ett varmare klimat gör att varmluften och vattenångan når allt högre altituder? /Fredrik Åsenius

Svar av Sverker Hellström, klimatolog, SMHI

Den grundläggande mekanismen bakom av människan orsakade klimatförändringar är att den ökade halten växthusgaser ändrar strålningsbalansen: jorden tar emot lite mer strålningsenergi än den avger. Det får den globala medeltemperaturen att stiga.

Det finns en del studier som tyder på att troposfären, det vill säga de nedersta cirka 10 kilometerna av atmo­sfären, där väder och molnbildning förekommer, i genomsnitt har vuxit i höjd på grund av klimatförändringarna. Så ja, det verkar finnas visst fog för att säga att värmen och vattenångan når högre altituder. Men det är ganska långsamma processer med en höjning på något hundratal meter på ett par decennier, vilket procentuellt är en liten förändring.

Troposfärens höjd varierade även tidigare och en genomsnittlig höjning av dess gräns, den så kallade tropopausen, är förmodligen i sig inte ett problem – det ska nog ses som en konsekvens och inte en orsak.

Tropopausen används för övrigt av meteorologer som indikator för en luftmassas ursprung, då den ligger högre i tropikluft än i arktisk luft.